Nieuwe tunnel onder kanaal Gent-Terneuzen pas voor 2021

Een zeereus op het kanaal Gent-Terneuzen. Vanaf 2021 kunnen er dankzij de nieuwe zeesluis nog grotere schepen varen, maar wel op voorwaarde dat er in Zelzate een diepere tunnel komt.
KVZ Een zeereus op het kanaal Gent-Terneuzen. Vanaf 2021 kunnen er dankzij de nieuwe zeesluis nog grotere schepen varen, maar wel op voorwaarde dat er in Zelzate een diepere tunnel komt.
De bouw van een nieuwe tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen in Zelzate staat ten vroegste na 2021 op de agenda. Dat heeft het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laten weten. Duidelijkheid omtrent de tunnel kwam er naar aanleiding van de noodkreet die burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD) sloeg bij de opening van de Sluiskiltunnel.

Vlaanderen investeert de komende jaren fors in de bouw van een nieuwe zeesluis in de haven van Terneuzen. De realisatie van het project wordt geraamd op 920 miljoen euro. Nederland betaalt 155 miljoen euro, de rest wordt door Vlaanderen bekostigd. Vlaanderen verwacht dan ook heel veel van het project. "Het economisch belang van deze nieuwe sluis kan niet genoeg benadrukt worden", liet Vlaams minister Ben Weyts onlangs nog optekenen. Vooral het feit dat de Gentse haven dankzij de nieuwe zeesluis grotere zeeschepen zal kunnen ontvangen, moet een grote economische boost geven.


"Allemaal goed en wel, maar er is wel een probleem. De tunnel in Zelzate onder het kanaal Gent-Terneuzen is met zijn diepte van 13,5 meter te ondiep om zulke zeereuzen van Gent naar Terneuzen te laten varen", trok Zelzaats burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD) afgelopen dinsdag aan de alarmbel. Bruggeman vreest dat er een nieuwe tunnel moet komen en dat zo'n scenario wel eens rampzalig zou kunnen zijn voor zijn gemeente. Lees: een pak onteigeningen en verkeersoverlast. Hij eist dan ook snel duidelijkheid van Vlaanderen.

Knelpunten

Die duidelijkheid kwam er deels. "Uiteraard beseffen we dat er nog knelpunten zijn in het traject van het kanaal tussen Gent en Terneuzen vooraleer we nog grotere zeeschepen kunnen ontvangen in de Gentse haven", klinkt het bij het kabinet Weyts. "De tunnel onder het kanaal in Zelzate is er daar één van. Maar voorlopig liggen er geen concrete plannen op tafel hoe we die knelpunten gaan aanpakken. We focussen ons eerst volledig op de realisatie van de nieuwe zeesluis in 2021. Het spreekt voor zich dat we die knelpunten willen wegwerken. Anders hebben die andere investeringen ook geen zin. Maar nu gaat al onze energie, ook financieel, richting de nieuwe zeesluis. Uiteraard blijven we nadenken over hoe we de andere knelpunten gaan wegwerken. Eens die plannen concreet zijn, zullen we hierover communiceren."


Toch blijven ze zich in Zelzate zorgen maken. "2021 is nog maar zes jaar van ons verwijderd", zegt burgemeester Bruggeman. "Ik hoop echt dat Vlaanderen rekening houdt met onze gemeente en dat er op tijd overleg komt. Ik heb uiteraard begrip voor de economische belangen, maar ook onze burgers hebben recht op een duidelijke toekomst." (KVZ)