Brokstukken Zelzatebrug gevolg van routine-inspectie

"Stabiliteit brug niet in gevaar"

De brokstukken op de weg onder de Zelzatebrug zijn het gevolg van een periodieke inspectie. “Er is geen reden tot paniek. De stabiliteit van de brug is niet in gevaar”, dat zegt Freddy Aerts, afdelingshoofd Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

“Tijdens een routinecontrole verwijderen bruginspecteurs systematisch beton dat eventueel zou kunnen loskomen. Dat gebeurt voor de veiligheid van de gebruikers", zegt Aerts

Periode A-inspectie

De Zelzatebrug werd gisteren onderworpen aan zogenaamde een A-inspectie. Elke brug in Vlaanderen krijgt zo’n controle om de 3 tot 5 jaar. "De Zelzatebrug is een beweegbare brug waarvan het vaste gedeelte bovendien cantilevers (uitkragende liggers) bevat. Omwille van deze 2 redenen wordt ze om de 3 jaar gecontroleerd. Zo’n een A-inspectie is een visuele inspectie met een beschrijving van de vastgestelde gebreken. Bij betonnen constructies, zoals de brug in Zelzate, wordt het beton ook gesondeerd met een hamer, om holtes in het beton en loszittend beton vast te stellen. Kleine hoeveelheden die loszitten en zo een gevaar kunnen betekenen voor gebruikers worden daarbij preventief verwijderd."

Dat is ook gisteren gebeurd: de inspecteur heeft brokstukken van het gewelf preventief verwijderd om te vermijden dat ze zouden loskomen. Daarbij is hij helaas vergeten om de gevallen brokstukken op de weg op te ruimen. “Passanten kunnen dan inderdaad denken dat die brokstukken spontaan zijn losgekomen, maar dat is niet het geval. We betreuren de verwarring die dit veroorzaakt heeft”, vertelt Freddy Aerts.

Verder verloop

Nadat er eind augustus nog een nieuwe slijtlaag werd geplaatst op de bewegende delen van de brug vond gisteren de geplande driejaarlijkse visuele inspectie plaats. Dat gebeurde op het water, van op een hoogtewerker. Het volledige gewelf werd daarbij gecontroleerd. Zoals gebruikelijk bij elke A-inspectie wordt het inspectieverslag nu voorgelegd aan de afdeling Expertise Beton en Staal, die beoordeelt of er nog bijkomende herstellingswerken nodig zijn. Naast die beheertaken voorziet het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ook nog een studie voor het wegdek op de bewegende delen.

De brokstukken zijn afkomstig van een routine-inspectie.
Kristof Vereecke De brokstukken zijn afkomstig van een routine-inspectie.



3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Roy Cooks

    En de begroting is ook onder controle...

  • Rayan El Arami

    Niks aan de hand, tot het verkeerd gaat.

  • Paul Verbeeck

    Ruimen die inspecteurs dat niet op ?