Zeven maanden miserie, maar daarna wel veiligere op- en afrit Loppem

Ingewikkeld en gevaarlijk kluwen aan op- en afritten 7a en 7b verdwijnt

Loppem rotonde aan autobaan
Benny Proot Loppem rotonde aan autobaan
Om het verkeersinfarct aan het dubbele op- en afrittencomplex van Loppem langs de E40 aan te pakken, starten op 21 januari werken. Dan volgen minstens zeven maanden miserie. “De gevaarlijke situatie van nu maakt plaats voor een fietsvriendelijker alternatief", zegt Dirk Vanhuyse van Agentschap Wegen en Verkeer.

Het op- en afrittencomplex aan de E40 in Loppem is een kluwen. Voor je het weet neem je de verkeerde afslag en ben je niet richting Brussel, maar naar Oostende op weg. De huidige regeling, met de op- en afritten 7a en 7b op luttele afstand van elkaar, veroorzaakt verwarring en gevaarlijke situaties. “Er zijn tal van knelpunten", zegt Dirk Vanhuyse. “Wie vanuit Loppem de E40 richting Brussel wil oprijden, heeft slechts een heel korte invoegzone ter beschikking. Het zicht op aankomend verkeer is bovendien slecht door de ligging in een bocht. Bestuurders die vanaf de E40 vanuit Brussel de afrit Loppem richting Brugge nemen, hebben ook maar een heel korte afstand om van de snelweg af te rijden.”

Zo ziet de nieuwe situatie eruit.
rv Zo ziet de nieuwe situatie eruit.

Een andere gevaarlijke situatie vormt het dubbelrichtingsfietspad op de N397 Autobaan, dat kruist met de op- en afrit van het complex. Bovendien is de zichtbaarheid er ook slecht. “Het huidige op- en afrittencomplex is erg compact, waardoor er scherpe bochten moeten genomen worden”, zegt Vanhuyse. “Op drukke momenten staat het verkeer dat afrijdt van de E40 vanuit Oostende, soms stil tot op de pechstrook. Dat veroorzaakt gevaarlijke toestanden op de snelweg.”

Nieuwe rotonde

Een nieuw complex moet daar nu komaf mee maken. De op- en afrit (kant Brugge) aan de zijde van het dubbelrichtingsfietspad wordt afgesloten. Om het verkeer uit Loppem toe te laten om toch de E40 richting Oostende op te rijden, wordt op die locatie een nieuwe rotonde aangelegd. Die zal ook gebruikt worden door het verkeer komende van Brussel, richting Brugge. Door deze maatregel wordt het dubbelrichtingsfietspad niet meer gekruist door verkeer. “We voorzien een zogenaamde ‘rotondedosseerinstallatie’”, duidt Vanhuyse. “Die heeft als doel om verkeer, komende uit de richting Oostende en dat afrijdt in Loppem, vlotter op de bestaande rotonde te laten invoegen, zodat de filevorming op de afrit beperkt blijft. Daarom worden verkeerslichten geplaatst net voor de in- en uitrit van de carpoolparking. Als er een file is op de afrit, houden de lichten tijdelijk het verkeer vanuit Brugge op. De verkeerslichten worden gestuurd door een detectielus, die aangeeft wanneer de file op de afrit te groot wordt.”

Smallere snelweg

Tijdens de werken wordt een fietsoversteekplaats aangelegd tussen het fietspad en de carpoolparking. Er zijn nog verdere besprekingen nodig vooraleer de oprit richting Brussel kan afgesloten worden. De eerste werken starten op maandag 21 januari en duren tot augustus. Het verkeer vanuit Brugge richting Loppem kan altijd door. Omgekeerd is dat niet mogelijk. Die bestuurders worden omgeleid via de oprit Loppem richting Brussel. Om het verkeer toe te laten om vlot en veilig de oprit Loppem te nemen, wordt de autosnelweg versmald naar twee rijstroken, zodat de rechterrijstrook kan gebruikt worden om in te voegen van op de oprit.

Het verkeer komende van de E40 zal altijd kunnen afrijden richting Loppem (tot mei via afrit 7a, nadien via afrit 7b). Wie vanaf de E40 richting Brugge wil, zal via het knooppunt E40/E403 (afrit 8) omgeleid worden.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.