Gestorven in brand na avondje gamen

ZETEL WAARIN WIM BOGAERT (28) SLAAPT, VAT VUUR DOOR VERWARMINGSTOESTEL

De rook komt uit het dak van het gebouw, waarin ook thuishulpkantoor Plus Home Services is gevestigd.
Foto SDVO De rook komt uit het dak van het gebouw, waarin ook thuishulpkantoor Plus Home Services is gevestigd.
Een 28-jarige Zedelgemnaar is zaterdagmorgen om het leven gekomen bij een zware woningbrand in de Ruddervoordsestraat in Zedelgem. Wim Bogaert was na een avondje gamen in de zetel blijven slapen bij twee vrienden. Wellicht zette een oververhit verwarmingstoestel de zetel in brand. "Wim had nog maar net een huis gekocht", vertelt vader Dirk.

Het vuur brak rond 8 uur uit in de woning boven thuishulpkantoor Plus Home Services nabij het station van Zedelgem. Bij aankomst van de brandweerposten van Torhout en Oostkamp steeg een witte rookpluim al op vanonder het dak. Bij het betreden van de woning troffen de brandweerlieden het levenloze lichaam van Wim Bogaert uit Zedelgem aan. "De politie kwam ons het nieuws in de loop van de voormiddag melden", vertelt zijn vader Dirk. "Pas vandaag (gisteren, red.) werd het lichaam officieel geïdentificeerd, maar al vrij snel na de brand was duidelijk dat het om Wim ging." De jongeman had vrijdagavond met enkele vrienden afgesproken in de woning van twee broers, die samen met hun moeder in de Ruddervoordsestraat woonden. "Ze zouden een avondje gamen. Wim deed elk weekend wel iets met z'n vrienden. Het gebeurde wel vaker dat hij dan ook bleef slapen."

Onbewoonbaar

Doordat de vlammen zich razendsnel via het dakgebinte verspreidden, bedreigden ze ook de twee aanpalende woningen. De bewoners werden geëvacueerd en opgevangen bij buren. De brandweer moest vanop de ladderwagen dakpannen verwijderen om het vuur van bovenaf te kunnen bestrijden. Uiteindelijk konden ze voorkomen dat de aanpalende woningen schade opliepen. Het huis waarin de brand uitbrak, werd wel onbewoonbaar verklaard. "Gelukkig bleven de moeder en haar twee zonen ongedeerd", zegt burgemeester Annick Vermeulen (CD&V-Nieuw). "We gaven hen onderdak in doorgangswoning 't Hoekhuis in Aartrijke."

Case New Holland

Het Brugse parket stelde na de brand een deskundige aan. Die oordeelde dat er geen kwaad opzet in het spel was. "Wij kregen te horen dat een verwarmingstoestel oververhit geraakte en zo de zetel, waarin Wim lag te slapen, in brand zette", zegt Dirk. "Het is niet te geloven. Wim werkte al zes jaar als arbeider bij Case New Holland en had nog niet zo lang geleden zijn eigen huis gekocht. Tijdens het weekend verbleef hij meestal daar, maar in de week kwam hij nog vaak bij ons over de vloer. Omdat hij een vriendelijke gast was, had hij ook veel vrienden." De uitvaartplechtigheid voor Wim Bogaert vindt vrijdag om 10.30 uur plaats in de aula van begrafenisondernemer Verkerke in Zedelgem.