Langer dan 10 minuten in drop-off Brussels Airport? Forfait van 10 euro, plus 2 euro per extra minuut

De drop-off zone is vanaf nu van slagbomen voorzien. Wie er langer dan 10 minuten staat, moet betalen.
Lukas De drop-off zone is vanaf nu van slagbomen voorzien. Wie er langer dan 10 minuten staat, moet betalen.
Wie iemand afzet in de drop-off zone van de luchthaven van Zaventem en er langer dan tien minuten staat, zal voortaan een forfait van 10 euro moeten betalen. Nadien komt er per minuut 2 euro bij. Om alles grondig te controleren, plaatste Brussels Airport slagbomen aan de in- en uitgang.

De drop-off zone werd kort na de aanslagen van 22 maart 2016 aangelegd. Bestuurders kunnen er sindsdien binnen de tien minuten passagiers afzetten, maar die tijdslimiet werd niet gecontroleerd. Tot nu, want Brussels Airport plaatste slagbomen aan de in- en uitgang van de drop-off zone. “Wie de zone binnen rijdt, krijgt aan de slagbomen een ticketje en krijgt vervolgens maximaal tien minuten de tijd om zijn passagiers af te zetten”, zegt Anke Fransen, woordvoerder van Brussels Airport. “Op het einde van de drop-off zone staan opnieuw slagbomen die automatisch openen wanneer de bestuurder er binnen de tien minuten buiten rijdt. Doet hij er langer over, dan zal hij ter plaatse moeten betalen.”

De kosten lopen al snel hoog op, want ‘overtreders’ betalen meteen een forfait van 10 euro en per minuut komt er 2 euro bij. Bestuurders kunnen ook maximaal één keer per uur gebruik maken van de gratis tien minuten in de zone. “Wie denkt er langer over te zullen doen, kan de parkings inrijden”, aldus nog Fransen. “Met een gratis aan te vragen Pcard+ kan men er parkeren aan het extra voordelige tarief van 2 euro per halfuur.”




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jefken Uyttendaele

    als je ziet dat er teveel auto's staan dan wacht je eerst buiten he en pas binnen rijden wanneer je zeker bent dat je snel weer weg kan , zal wel file geven voor de bareel hé !

  • Diana De Wit

    en bij opstoppingen? en waar is het begrip voor mindervaliden? er zou tenminste een verschil moeten gemaakt worden?

  • Karel Van Geel

    Geen enkele zichzelf respecterende luchthaven heeft een dropoffzone waar betaald moet worden behalve in BELGIE natuurlijk. Indien men dan nog kon spreken van een moderne luchthaven met alle luxe er op en er aan zou men nog kunnen akkoord gaan maar dat is helemaal niet het geval, de eerste vuile vieze toiletten die ik tegen kwam na een reis van bijna 24 uur waren natuurlijk die in Brussels Airport wat had je gedacht.

  • Gilbert Hermans

    Mijn echtgenote heeft begeleiding nodig. In de zomer geen probleem, als het al niet regent, maar in de winter in de kou staan wachten tot er iemand komt om haar op te pikken, niet aangenaam. Vroeger kon ze in de warme auto wachten. Dat ze er dan steeds voor zorgen dat er voldoende rolstoelen ter plaatse beschikbaar zijn. Op de betaalparking kan men zelfs de begeleider niet laten komen want onbereikbaar.

  • Johan de Visscher

    Zaventem is een onveilige luchthaven iedereen kan binnen. Rijden zonder gekontroleerd te worden nu gaan ze. nog de mensen laten betalen om die dikke nekken zoals davingon te betalen