HST-fietssnelweg krijgt afrit naar luchthaven

BRUSSELS AIRPORT WIL MEER WERKNEMERS OP DE FIETS KRIJGEN

Nu moeten werknemers nog langs een stuk groen fietsen om de luchthaven te bereiken.
Lukas Nu moeten werknemers nog langs een stuk groen fietsen om de luchthaven te bereiken.
Slechts 1 procent van de werknemers gaat met de fiets naar de luchthaven en daar wil Brussels Airport verandering in brengen. Daarom gaat het samen met Vlaanderen, de provincie en de gemeente Zaventem een aftakking van de HST-fietssnelweg tussen Leuven en Brussel realiseren. Concreet komt er in Nossegem een 'afrit' naar de luchthaven. Binnen 2 jaar moeten de werken klaar zijn.

Brussels Airport wil tegen 2040 haar capaciteit van vracht- en personenvervoer verdubbelen. Dat betekent ook dat er duizenden jobs gecreëerd zullen worden. Om te vermijden dat al die werknemers elke dag vast zitten in de file op weg naar de luchthaven wordt nu al aan alternatieve vervoersmodi gedacht. Zo legt De Lijn in 2020 twee tramlijnen naar Zaventem aan. En nu zet de luchthaven ook vol in op de zachte weggebruiker, want samen met de Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Zaventem werd een akkoord bereikt om een belangrijke aftakking van de HST-fietssnelweg tussen Leuven en Brussel naar Brussels Airport te realiseren. Zo komt er ter hoogte van Nossegem een 'afrit' die onder meer via de oude spoorwegbedding en achter de voetbalvelden van KVW Zaventem en de tennisterreinen van TC Tenza naar de A201 (de snelweg naar de luchthaven) zal lopen.

Kaartje waar de aftakkingen van de fietssnelweg komen. 
Lukas Kaartje waar de aftakkingen van de fietssnelweg komen. 

Betere mobiliteit

Bij Brussels Airport is men tevreden dat er eindelijk een doorbraak in het dossier is. "Want momenteel komt slechts één procent van de werknemers met de fiets of te voet naar de luchthaven en dat terwijl er veel meer potentieel is", weet CEO Arnaud Feist. "Dankzij deze fietsroute kunnen we de werknemers op de luchthaven een nieuwe, gemakkelijke en veilige route aanbieden waar ze niet gehinderd worden door ander verkeer. Door het ontwikkelen van de verschillende mogelijkheden voor het woon-werkverkeer wil Brussels Airport Company bijdragen tot een betere mobiliteit in de regio."


Ook de provincie was vragende partij voor een directe fietslink tussen de fietssnelweg en de luchthaven. "Met circa 20.000 werknemers is Brussels Airport namelijk een grote tewerkstellingspool", zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V). "We zijn dan ook tevreden dat de luchthaven deze fietslink wil realiseren en een belangrijke bijdrage levert aan betere fietsbereikbaarheid."

1 miljoen euro

Vorige maand is Brussels Airport gestart met de ontwerpstudie. Volgend jaar kunnen de werken starten, zodat fietsers de route in 2019 kunnen gebruiken. De aanleg ervan wordt geraamd op 1 miljoen euro. De provincie en de Vlaamse overheid betalen die werken. De studie wordt dan weer door de luchthaven betaald.