Brandweer wil af van dure 'blustrein'

RAIL-ROUTE VERHUIST WELLICHT NAAR CIVIELE BESCHERMING

De Rail-Route zal binnenkort wellicht bij de Civiele Bescherming gestald staan.
Foto Lukas De Rail-Route zal binnenkort wellicht bij de Civiele Bescherming gestald staan.
Brandweerzone Vlaams-Brabant West wil de Rail-Route, de brandweerwagen die bij treinrampen in drie minuten tijd omgevormd kan worden naar een blustrein, bij de Civiele Bescherming stallen. De zone heeft te weinig personeel om het voertuig te bemannen. Ook de hoge onderhoudskosten baren de zone zorgen.

Al vier jaar beschikken de brandweerkazernes van Zaventem en Brussel over een Rail-Route. De twee wagens, die samen goed 3 miljoen euro kostten, werden destijds ontwikkeld en betaald door Infrabel om in te zetten bij eventuele treinrampen in de Diabolotunnel, die de luchthaven sinds midden 2012 aansluit op het spoornet. Volgens de spoorweginfrastructuurbeheerder liet de brandweer toen weten dat de ingebruikname van de tunnel alleen toegestaan zou worden op voorwaarde dat er twee dergelijke blustreinen kwamen. Maar vier jaar en een brandweerhervorming later zijn ze bij de zone Vlaams-Brabant West, waartoe ook de kazerne van Zaventem behoort, minder gelukkig met de Rail-Route. Zo erg zelfs dat ze de wagen bij de Civiele Bescherming willen stallen.


"De vraag naar de blustrein dateert van vóór de brandweerhervorming", zegt Alain Habils, woordvoerder van de zone Vlaams-Brabant West. "Vandaag hebben we te weinig personeel om het voertuig te bemannen. Bij een treinramp sturen we namelijk eerst onze eerstelijnsvoertuigen zoals de gewone brandweerwagens uit en pas later - indien nodig - de secundaire wagens. Na het vertrek van de eerstelijnswagens hebben we echter geen personeel meer voor de Rail-Route, waardoor we werknemers moeten optrommelen die thuis zitten. Gevolg: heel wat tijdverlies."


Maar ook de financiële kost die de zone vanaf volgend jaar zal moeten dragen voor het onderhoud en de verzekering maakt dat de brandweer de wagen liever kwijt dan rijk is. Zeker omdat de wagen in Zaventem de voorbije vier jaar alleen voor oefeningen gebruikt werd. "Bij de Civiele Bescherming kan de blustrein voor treinrampen in heel het land ingezet worden", aldus nog Habils.

80.000 euro per jaar

Volgens Infrabel bedraagt de jaarlijkse kost 80.000 euro. "Het is opvallend dat de brandweerzone de wagen - die er op vraag van de brandweer kwam - van de hand wil doen net wanneer het zelf voor die kosten moet instaan", zegt woordvoerder Thomas Baeken. "Wij zijn onze afspraken altijd nagekomen en voor ons maakt het eigenlijk niet uit waar de Rail-Route staat, zolang hij maar inzetbaar is bij treinrampen."


Minister Jan Jambon (N-VA), bevoegd voor de Civiele Bescherming, is bereid is om na te gaan of de Rail-Route in de kazerne in Brasschaat of Crisnée gestald kan worden. De Brusselse brandweer heeft geen plannen om haar Rail-Route te verhuizen.