"We zijn overheid dankbaar voor open geest"

SPOORWERKEN DE WITTE-VANDECAVEYE SCHAKELT VERSNELLING HOGER

Jan De Witte van elektriciteitsbedrijf De Witte-Vandecaveye op het testspoor.
Foto Vanacker Jan De Witte van elektriciteitsbedrijf De Witte-Vandecaveye op het testspoor.
Elektriciteitsfirma De Witte-Vandecaveye krijgt 968.000 euro strategische transformatie-steun van de Vlaamse overheid. Het familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in werken aan het Belgische sporennet, heeft grootse plannen.

De Witte-Vandecaveye werd opgericht in 1948 door Valère De Witte en Marie-Louise Vandecaveye. Vandaag staat kleinzoon Jan De Witte er aan het roer. De voorbije vijftien jaar specialiseerde het bedrijf zich in grote elektriciteits- en onderhoudswerken voor Infrabel. Sindsdien loopt het bedrijf als een trein. De omzet steeg van 600.000 euro in 2003 naar 18 miljoen euro vandaag. Er werken 68 mensen. Zaakvoerder Jan De Witte legt uit dat efficiëntie en innovatie van levensbelang is voor het bedrijf.

Snelheid

"Als we pakweg een wissel vervangen, dan moet dat binnen de 48 uur gebeuren. Het treinverkeer wordt stilgelegd op vrijdagavond. Van zodra dat gebeurd is, werken wij tot maandagochtend aan een stuk door. Alles uitbreken, afgraven, nieuwe wissel en sporen leggen, materiaal aanvoeren, de bovenleidingen aanpakken en alles afwerken. Als we op maandagochtend niet klaar zijn, komen treinen te laat, staan pendelaars te morren en lopen wij boetes op. Snelheid en efficiëntie zijn enorm belangrijk. En dankzij deze subsidie kunnen we daar nog sterker in worden."


"We waren de eersten die een Finse tracklayer - een machine die sporen kan optillen en er betonnen wisselplaten van 30 ton kan onder leggen - in huis haalden. Eerder hebben we ook een kraan volledig zelf samengesteld van stukken uit vier verschillende landen. Voor dit werk heb je unieke machines nodig."

Werkgelegenheid

Na een jaar voorbereiding diende De Witte in juni een dossier in bij de Vlaamse overheid, dat ontvankelijk werd verklaard door minister Muyters en afgelopen vrijdag goedgekeurd werd door de Kamer. Kamerlid Koenraad Degrootte (N-VA) liet toen al verstaan dat de subsidie een enorme opsteker was voor de werkgelegenheid in onze regio. "Geen evidentie voor onze sector omdat wij geen klassiek producerend bedrijf zijn, maar een aannemer", gaat De Witte verder. "In die zin ben ik de instanties dankbaar voor de open geest."


De komende drie jaar gaat het bedrijf 12 miljoen euro investeren en verhuist het van de Tieltsteenweg naar bedrijventerrein de Verrekijker in Wingene. "We gaan minstens 21 nieuwe mensen aanwerven de komende jaren. In de praktijk zullen dat er meer zijn, want aan werk is er geen gebrek. Infrabel vervangt overal de oude, houten wissels door duurzamere wissels van beton. En aangezien een betonnen wissel 20 ton meer weegt dan eentje van hout, moet ons materiaal mee veranderen. De treinen moeten op tijd blijven rijden."