Zoon zet levenswerk van vader verder

TAPIJTEN DEMUYNCK HEROPENT DIT WEEKEND MET GROTE STOCKVERKOOP

Filip Demuynck neemt de zaak van zijn vader over en wil eerst de grote voorraad tapijten verkopen.
Joyce Mesdag Filip Demuynck neemt de zaak van zijn vader over en wil eerst de grote voorraad tapijten verkopen.
Demuynck Tapijten in Wevelgem gaat dit weekend, vier maanden na het overlijden van stichter André Demuynck, weer open. Zoon Filip neemt de zaak over en start met een grote uitverkoop. "Pa had drie voetbalvelden aan tapijten liggen, voor de nieuwe start mag daar eerst wat in opgeruimd worden", zegt Filip.

André was een bekend figuur in Wevelgem. Hij stond mee aan de wieg van SV City Wevelgem en ijverde ervoor dat SV Wevelgem City met hetzelfde stamnummer kon verder gaan nadat de fusie tussen Gullegem en Wevelgem op een vereffening uitliep. Daarnaast was André ook stichter van tapijtenzaak Tapijten Demuynck. André startte de zaak op in 1972 en stond er tot zijn laatste dag zelf in de winkel. "Pa moest binnen in het ziekenhuis voor een routineoperatie aan zijn hart, maar hij is een paar dagen na zijn operatie bezweken aan een hartaanval."

André Demuynck en zijn vrouw Marie-Thérèse De Candt op zakenreis in Iran.
Joyce Mesdag André Demuynck en zijn vrouw Marie-Thérèse De Candt op zakenreis in Iran.

Gloriejaren

Zoon Filip zit ook al heel zijn carrière in de tapijten. "In het begin hielp ik mee in de zaak van vader, maar ik wilde graag een eigen zaak opbouwen", legt hij uit. "Ik heb me op de groothandel gestort, terwijl pa in zijn winkel aan particulieren is blijven verkopen. Tijdens de gloriejaren hebben we ongelooflijk goed verkocht. Een leverancier heeft nog verteld dat wij meer aankochten dan alle acht vestigingen van een grote gekende tapijtenketen samen."

André op bezoek bij een knoperij in Iran, waar hij zijn tapijten rechtstreeks aankocht.
Joyce Mesdag André op bezoek bij een knoperij in Iran, waar hij zijn tapijten rechtstreeks aankocht.

Sterktes

Het succes van Tapijten Demuynck is eenvoudig te verklaren, volgens Filip. "We hadden een immense voorraad liggen. Wat de klanten ook wilden, we hadden het en ze konden het zo mee naar huis nemen. Vader investeerde ook veel in advertenties en werkte daarvoor zelfs samen met hetzelfde reclamebureau van Coca-Cola. Die investering zal ongetwijfeld veel extra klanten gelokt hebben. Een ander voordeel was onze sterke prijs. Doordat we rechtstreeks importeerden en alle tussenschakels elimineerden, konden we sterke prijzen aanbieden. Onze concurrenten moesten vaak aan dezelfde prijs aankopen als wij de tapijten verkochten."


Het gezin trok dan ook vaak op vakantie naar Iran, Nepal, Pakistan en India om er knoperijen te bezoeken.

Tot 70% korting

Het was altijd al de bedoeling dat Filip de zaak zou overnemen, het heeft alleen wat geduurd voor alle formaliteiten geregeld waren. "Pa had zijn toen al immense stock nog niet zolang voor zijn overlijden stevig aangevuld. We hebben negentienduizend vierkante meter aan tapijten liggen. Tot in de keuken van het appartement boven de zaak toe liggen tapijten gestapeld. We organiseren vanaf dit weekend een grote uitverkoop met kortingen van vijftig, zestig en zeventig procent. Er mag wel eens wat 'schuif' komen in die grote voorraad", besluit Filip. "We gaan de zaak uiteraard verderzetten zoals pa die altijd heeft geleid. Het enige verschil is dat wij wel op de 'internetkar' springen. Pa heeft die boot altijd hardnekkig afgehouden en daardoor soms de jonge generaties gemist, denk ik."