Aanschuiven op doortocht N8

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN WEVELGEM

Dagelijkse kost: filerijden op de N8, hier de Kortrijkstraat.
Henk Deleu Dagelijkse kost: filerijden op de N8, hier de Kortrijkstraat.
Raken de files op de doortocht van de N8 ooit opgelost? N-VA gaat het verst, met het schrappen van alle verkeerslichten en een waterbus op de Leie.

N-VA pleit in het centrum voor een 'shared space', waarbij auto's, fietsers en voetgangers in harmonie bewegen. "Studies tonen aan dat de veiligheid niét in het gedrang komt zonder verkeerslichten", zegt kopman Henk Louf. Onzin, volgens CD&V-burgemeester Jan Seynhaeve: "Jong en oud steken met de fiets, te voet, rolstoel of rollator de N8 over. Zonder lichten gaat dat niet. CD&V gaat voor circulatiemaatregelen om onnodig doorgaand verkeer op de N8 te vermijden, een smallere N8 zodat er minder snel gereden wordt, parallelle fietsroutes met de N8 en het stimuleren van fietsgebruik voor korte verplaatsingen", aldus Seynhaeve. N-VA wil verder een waterbus op de Leie.


Sp.a en Open Vld vinden de door het Vlaams Gewest geplande trajectcontrole in de Kortrijkstraat (N8) een verkeerde keuze, wegens te veel zijstraten. Sp.a vraagt wel een trajectcontrole in de Menenstraat (N8), zwaar verkeer uit het centrum, een betere afstelling van de verkeerslichten en de komst van een ordentelijke busbaan. Open Vld wil onder meer doseerlichten op de N8, die alleen op rood staan als er veel verkeer staat te wachten in zijstraten. Groen mikt onder meer op betere en veiligere fietsverbindingen, frequenter openbaar vervoer tijdens spitsuren en huurfietsen aan het station. Vlaams Belang wil zwaar verkeer uit het centrum en vraagt om te fietsen, voor wie dat kan. (LPS)