Bewoners bezorgd over verkeersveiligheid in smalle Vennestraat door nieuwe omleiding

"Voertuigen moeten minstens 1 meter afstand houden van fietsers. Hoe zullen ze dat doen?"

De bewoners van de Vennestraat zijn niet te spreken over de omleiding die langs hun smalle straat wordt gestuurd.
Didier Verbaere De bewoners van de Vennestraat zijn niet te spreken over de omleiding die langs hun smalle straat wordt gestuurd.
De Vennestraat in Wetteren werd maandag opengesteld voor doorgaand verkeer richting Laarnesteenweg. Dat heeft het schepencollege beslist na evaluatie van de wegomleiding door de werken op Kapellendries. De bewoners van de smalle Vennestraat zijn niet te spreken over de plannen.

Sinds 20 september geldt in de Kapellendries eenrichtingsverkeer door de werken op het plein, aan de voet van de nieuwe voetgangersbrug. Het verkeer vanuit Overschelde, Laarne en Kalken kan naar de Scheldebrug. Verkeer van Wetteren werd omgeleid via de Zavelstraat. “Deze omleiding is niet ideaal voor het woon- werkverkeer, noch voor bussen van De Lijn en voor de hulpdiensten. Ook zij moeten de omleiding volgen, waardoor hun dienstverlening soms vertraging oploopt”, stelt het schepencollege. 

Door werken geldt eenrichtingsverkeer op de Kapellendries in Wetteren.
Didier Verbaere Door werken geldt eenrichtingsverkeer op de Kapellendries in Wetteren.

“Na een grondige evaluatie is beslist om, in het algemeen belang, de Vennestraat tijdelijk open te stellen in één richting. Het verkeer in de Vennestraat kan vanaf maandag inrijden via de Cooppallaan. Uitrijden is enkel mogelijk via de Laarnesteenweg. Ook bussen van De Lijn en de hulpdiensten mogen de Vennestraat gebruiken. Fietsers mogen er in twee richtingen rijden. Vrachtverkeer is er ten strengste verboden. Er geldt ook een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur”, meldt het schepencollege.

Scheppersinstituut

De bewoners van de smalle Vennestraat zijn er niet gerust in. “Volgens de wegcode dienen voertuigen 1 meter afstand te houden van fietsers. We vragen ons af hoe ze dat zullen doen én controleren. We maken ons grote zorgen, want volgens een laatste telling passeren hier ’s ochtends en ’s avonds bijna 200 fietsers en 30 voetgangers richting school en huis. De kinderen en ouders moeten weer eens wijken voor koning auto. En de fietsers moeten maar extra ver rondrijden. Onze burgemeester is opvoeder in het Scheppersinstituut en weet toch hoe alles verloopt op en rond de school”, reageert bewoonster Chris De Groeve op de omleiding. “Auto’s moeten nu inderdaad een eind omrijden, maar tijd is relatief als het om mensenlevens gaat die in gevaar dreigen te komen. Hopelijk gebeuren er geen ongevallen."

Omleiding niet omdraaien

Suggesties om de omleiding om te draaien, werden niet weerhouden. “De richting van de omleiding blijft behouden: Kapellendries, Cooppallaan, Damstraat, Zavelstraat en Laarnesteenweg. De omgekeerde richting  is bekeken, maar zal enkel de knelpunten verschuiven en het risico op gevaarlijke keerbewegingen op Kapellendries wordt dan te groot”, klinkt het bij de gemeente.

  In de Zavelstraat wordt eenrichting ingevoerd richting Laarnesteenweg. De werken aan Kapellendries zullen, als de weersomstandigheden gunstig blijven, half november beëindigd zijn. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • MARC POELMAN

    De omleiding ging in voege op 20 september, en sindsdien zie ik geen beweging aan het parkje op Kapellendries, behalve dan de afbraak van de oude passerelle, maar daarvoor was m.i. een omleiding niet nodig.

  • Vicky Impens

    Die straat is niet van jullie alleen hè we betalen allemaal gemeentebelastingen hoor

  • Dirk Janssens

    Als iedereen wat water bij zijn wijn doet voor deze TIJDELIJKE situatie zou Wetteren wat positiever zijn. We zouden verdikke tevreden moeten zijn dat er iets gedaan wordt aan de mobiliteit en infrastructuur.

  • Pieter Vergaert

    Wat dit arme actiecomité niet onder de aandacht brengt, is dat zij zélf de oorzaak zijn van het verkeersprobleem in deze regio. Door hun voortdurende gejammer moet de schoolgaande jeugd vandaag de baan delen met tweerichtingsverkeer en vrachtvervoer. Elke structurele en veilige oplossing staan ze in de weg uit louter opportunisme. Proficiat aan het gemeentebestuur dat eindelijk de belangen van een hele gemeenschap voor die van enkele bekrompen individuen durft te stellen.