"Tijdens de week staat het er nu al vol auto's"

CD&V HEKELT HALVERING PARKEERPLAATSEN BIJ HERAANLEG STEENAKKER

Het plein Steenakker wordt heraangelegd. Hierbij verdween een veertigtal parkeersplaatsen. Maar op wandelafstand komt er een nieuwe parking met plaats voor 80 à 100 wagens.
Luc Vanthuyne Het plein Steenakker wordt heraangelegd. Hierbij verdween een veertigtal parkeersplaatsen. Maar op wandelafstand komt er een nieuwe parking met plaats voor 80 à 100 wagens.
Het schepencollege wil van de Steenakker een mooi plein met meer groen maken. Maar daarvoor moet eerst de helft van het aantal parkeerplaatsen weg. "Geen paniek, op wandelafstand gaan we in de Gasstraat 80 à 100 parkeerplaatsen voorzien", aldus schepen Bert Verhaeghe (Open Vld). Toch stemt CD&V tegen. "Tijdens de week staat het daar nu al bomvol", reageert fractieleider Bercy Slegers.

De Steenakker is de grootste centrumparking van Wervik. "Nu zijn er daar bijna 90 parkeerplaatsen", vertelt Bercy Slegers (CD&V). "En men gaat dat aantal dus herleiden tot 40. Waarom niet eerst met de burger spreken om dan een creatief concept proberen te realiseren?" "We willen de ruimte maximaal benutten", reageert schepen van Wonen Bert Verhaeghe (Open Vld).


"Het moet een gezellig, intiem en attractief plein worden. De ontwerper moet dus op zoek gaan naar een perfecte balans. Kortparkeren blijft er mogelijk, met blauwe zone en Shop & Go. Nu zijn er 44 plaatsen voor kortparkeren. Langparkeerders, zoals personeel van het OCMW, gaan terecht kunnen in de Gasstraat. Daar komen 80 à honderd parkeerplaatsen."

Winkelierster Veronique Deman heeft een kaasspeciaalzaak
Luc Vanthuyne Winkelierster Veronique Deman heeft een kaasspeciaalzaak

Autovrij stuk

Het deel tussen de hoek met de Molenstraat en de Gasstraat wordt autovrij. Het autoverkeer op de Steenakker zal moeten rijden op de buitenkant langs de Wereldwinkel en kaasspeciaalzaak Epoisses richting Duivenstraat. "Op de Steenakker rijdt iedereen maar door elkaar", zegt schepen Verhaeghe. "Het is daardoor niet veilig voor kinderen en ouderen. Eerst willen we een ontwerper aanstellen en dan gaan we in debat. We willen als stadsbestuur meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het is de bedoeling dat er voor fietsers en voetgangers ook een doorsteek komt van de site aan de bibliotheek en politie naar de Gasstraat."

"Geen probleem"

Veronique Deman baat op de Steenakker de kaasspeciaalzaak Epoisses uit. "Met veertig plaatsen voor kortparkeren, moet het toch kunnen lukken vermits in de Gassstraat een nieuwe parking komt", zegt ze. "Zo ver is dat nu ook weer niet. Dus ik heb er geen probleem mee dat het hier alleen nog kortparkeren wordt." De Steenakker, met verzakkingen en losliggende kasseien, bevindt zich in een slechte staat. Bij regenweer staan er veel plassen. "De Steenakker is daarom aan vernieuwing toe", aldus Veronique. "Het verfraaien en meer groen zal het aantrekkelijker maken. Al zal het nodig zijn om dat groen ook op de juiste manier te verzorgen. Er zijn ook meer vuilbakken nodig." De kostprijs voor de ontwerper is geraamd op 150.000 euro. Ook de leiding, coördinatie en toezicht op alle werken behoren tot de uitvoering van de opdracht. Voor de toekenning staat de helft van de punten op de visievorming.