Nieuwe asfalt op E17 moet al worden vervangen

Het wegdek werd nog maar pas vervangen maar voldoet niet aan de kwaliteitsnormen.
Kristof Pieters Het wegdek werd nog maar pas vervangen maar voldoet niet aan de kwaliteitsnormen.
Amper enkele dagen na het einde van de werken op de autosnelweg E17 in Waasmunster is aan het licht gekomen dat het asfalt niet aan de kwaliteitsnormen voldoet. Het wegdek ligt er hobbelig bij en zal terug vervangen moeten worden.

Het gaat om een strook van bijna een kilometer lang tussen Sint-Niklaas en Waasmunster dat binnenkort heraangelegd moet worden. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer geeft de aannemer zijn verantwoordelijkheid toe. “De oorzaak is een combinatie van de vriestemperaturen ’s nachts en het feit dat het om een innovatief project ging”, klinkt het. 

“Het is asfalt waarvoor minder hoge temperaturen nodig zijn om het te maken”, legt Marie De Vliegher van Wegen en Verkeer uit. “Daardoor stoot het minder CO2 uit. We hebben het al een paar keer met succes gebruikt en het is ook van goede kwaliteit.”

Te snel afgekoeld

Vorige week is er iets fout gegaan bij de bewuste strook. “We hebben daar ‘s nachts doorgewerkt om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperkten. Maar het was die nacht erg koud en daardoor is het misgegaan: het asfalt moet warm gemaakt worden om het te kunnen leggen en door de vrieskou is het vermoedelijk snel afgekoeld, waardoor er brokken en krassen ontstonden in het asfalt.” 

De aannemer zal nu alles zo snel mogelijk herstellen, maar een datum is nog niet vastgelegd. Concreet wordt de asfaltlaag terug afgeschraapt en wordt een nieuwe laag aangebracht. Dit zal vermoedelijk wel in één nacht tijd kunnen gebeuren zodat de hinder beperkt blijft. Het is enkel de toplaag die vervangen moet worden. Experts van Wegen en Verkeer onderzoeken nog verder wat er exact fout is gegaan.

Op 27 april starten trouwens dezelfde werken maar dan in de andere rijrichting.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerre Van Nuffel

    Schuld ligt hier wel degelijk bij keuze mengsel. Dat is een verantwoordelijkheid van de bouwheer en niet de aannemer.

  • Tom De Schutter

    Hoe is het mogelijk. Waarom nemen ze elke keer gewoon de goedkoopste? Als goede huisvader belastingsgeld spenderen op zo'n manier? In Duitsland zal een km asfalt inderdaad 3x zo duur zijn maar als die km ligt, dan is die perfect en klaar voor de volgende 30 jaar... België...? Hier eens 400m van asfalt x en daar eens 2km van een "innovatief product" en ginder een patch van nog eens iets anders. We leven in 1 van de duurste landen ter wereld om uitgelachen te worden voor ons wegennet.

  • jean petermans

    De Nederlanders hebben dus toch gelijk als ze zeggen" België is een stuk slechte weg op reis naar Spanje ".

  • Jan Van Gent

    Moest het nu de 1e keer zijn dat er asfalt wordt gelegd dan zou je nog kunnen denken van beginnersfouten maar dit is toch een brug te ver. Wie gaat de grap weer betalen ? De staatskas of zogezegd de aannemer ??? Wat voor een idioot land is dat hier eigenlijk . In Frankrijk waar zoveel meer auto's over rijden ligt alles veel beter en gaat het veel langer mee hier wordt er altijd geknoeid

  • van roy jozef

    een onderontwikkelingsland is dat hier aan het worden.