Renovatie station stilaan op de rails

Twee jaar na start van vernieuwingsoperatie zijn eerste perrons afgewerkt

De eerste perrons in het station van Vilvoorde zijn nu helemaal vernieuwd.
Lukas De eerste perrons in het station van Vilvoorde zijn nu helemaal vernieuwd.
De vernieuwing van het aftandse treinstation begint nu echt zichtbaar te worden. De NMBS is al sinds 2016 bezig met de operatie. Sinds een paar weken is perron 5-6 volledig open en nu zijn perrons 3-4 ingekort. Op deze manier kan het station tijdens de werken steeds in dienst blijven. In 2023 zou alles finaal klaar moeten zijn.

Het station van Vilvoorde mag dan wel één van de oudste van het continent zijn (1865) op de eerste Europese spoorlijn, de huidige toestand is ronduit erbarmelijk. Jarenlang werd een modernisering aangekondigd maar die bleef om diverse redenen steeds dode letter. Burgemeester Hans Bonte dreigde er zelfs mee om het station te sluiten uit veiligheidsoverwegingen.

Intussen zijn de werken al ruim twee jaar bezig. En ze vorderen… met mondjesmaat. Nog geregeld wordt er op sociale media smalend gedaan over de staat van het station. Anderen vinden de uitstraling van het authentieke gebouw dan weer gewéldig.

“Sinds het weekend van 8 en 9 september is perron 5-6 volledig open. Perron 3-4 is nu buiten dienst en wordt vernieuwd”, licht NMBS-woordvoerder Geert Dierckx de huidige situatie toe. “In juni 2019 volgt dan de volgende omschakeling: perron 3-4 gaat dan volledig terug in dienst en dan wordt perron 1-2 ingekort (kant Brussel). In maart 2020 kunnen de reizigers het eerste deel weer gebruiken. In het najaar van 2020 gaat de bestaande onderdoorgang, samen met het perron 1/2 (deze keer kant Antwerpen) buiten dienst en start de renovatie van de beschermde trapkooien en de huidige onderdoorgang.”

Nieuwe onderdoorgang

De NMBS is al sinds 2016 bezig met de operatie. Zo wordt al geruime tijd hard gewerkt aan een nieuwe reizigersonderdoorgang met roltrappen, liften en trappen naar de perrons voor meer reizigerscomfort en een betere toegankelijkheid. In september 2020 zal deze nieuwe onderdoorgang klaar zijn. Ook de perrons krijgen dus een volledige facelift. De nieuwe luifels worden langer, er komen glazen windschermen en extra schuilgelegenheid. De karakteristieke trapkooien blijven behouden.

“Bij het opmaken van de planning van de werken staan de reizigers steeds centraal”, benadrukt Dierckx nog. “Om die reden worden er maximum drie sporen tegelijk uit dienst genomen. Dit om een normaal treinverkeer te kunnen garanderen en zo blijft het station ook altijd in dienst. Het einde van de werken is volgens de huidige planning eind 2023.” Het gaat om een investering van ruim 20 miljoen euro. 

Zo moet het station van Vilvoorde er na 2023 uitzien.
rv Zo moet het station van Vilvoorde er na 2023 uitzien.
Een nieuwe onderdoorgang mét roltrappen moet het reizigerscomfort verbeteren.
rv Een nieuwe onderdoorgang mét roltrappen moet het reizigerscomfort verbeteren.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.