Brusselsesteenweg definitief zone 30

GRIMBERGEN WOEST OVER PERMANENT VERBOD VOOR TRUCKS

Er wordt momenteel nog steeds gewerkt aan de Brusselsesteenweg. Na de werken blijft de weg dicht voor vrachtverkeer.
Baert Marc Er wordt momenteel nog steeds gewerkt aan de Brusselsesteenweg. Na de werken blijft de weg dicht voor vrachtverkeer.
De Brusselsesteenweg, de belangrijke verkeersader langs het kanaal tussen Vilvoorde en de hoofdstad, blijf definitief dicht voor zwaar verkeer én wordt een permanente zone 30. Dat heeft de stad Vilvoorde beslist, tot ergernis van de bedrijven in de buurt en de gemeente Grimbergen. "We bekijken of we hiertegen stappen kunnen ondernemen", zeggen zowel VOKA als Grimbergs burgemeester Mertens (CD&V)

Bij oeverversterkingswerken in mei vorig jaar ontdekte Waterwegen en Zeekanaal scheuren in het wegdek van de Brusselsesteenweg. Omdat er ook nutsleidingen liggen, werden geen risico's genomen en werd beslist om de rijbaan - die vooral zwaar vrachtverkeer moet slikken - af te sluiten voor alle verkeer. Dat sleepte maandenlang aan en Vilvoorde liet toen al verstaan niet happig te zijn om de weg te heropenen voor zware vrachtwagens.

Mobiliteitsplan

De weg is intussen weer open voor personenwagens, maar de stad heeft zopas definitief beslist om de weg als zone 30 in te richten en vrachtverkeer boven 3,5 ton te weren. "Met al de werken die nog op stapel staan - de fietssnelweg, de aanleg van nieuwe rioleringen en de nieuwe fiets- en voetgangersbrug - zou dat sowieso de eerste jaren niet kunnen", legt burgemeester Hans Bonte (Sp.a) uit. "Maar daar hebben wij niet op gewacht. In het kader van ons mobiliteitsplan hebben we beslist om de Brusselsesteenweg in te kleuren als 'lokale ontsluitingsweg'. Zo kan daar tijdens de werken al rekening mee gehouden worden voor de uiteindelijke inrichting. Wij doen dit voor de leefbaarheid van de buurtbewoners, de veiligheid voor de fietsers en alle bezoekers van sportstadion Drie Fonteinen."


Bonte beseft dat Grimbergen hiermee niet kan lachen. "Maar Vlaanderen moet maar een nieuwe brug bouwen over het kanaal om de Grimbergse bedrijven beter te ontsluiten, zodat ze niet allemaal naar de Verbrande Brug moeten. Feit is dat de Brusselsesteenweg misbruikt werd door vrachtverkeer dat naar Brussel moet."


Grimbergs burgemeester Marleen Mertens is niet te spreken over de éénzijdige beslissing van Vilvoorde. "Dit is gekkenwerk. Al dat zwaar verkeer gaat andere wegen zoeken en dat zal over Grimbergs grondgebied zijn", vreest ze.

Verlies voor bedrijven

Ook werkgeversorganisatie VOKA, spreekbuis van de 'gedupeerde' Grimbergse bedrijven, steigert. "Het vrachtverkeer dat naar de bedrijven op de Westvaardijk moet, moet helemaal omrijden langs de Woluwelaan. Ondernemingen verliezen dus geld en tijd door het omrijden, de files, extra brandstof én extra manuren", zegt woordvoerder Kasper Demol. "Volgens een berekening van Vilvoorde is de weg niet stabiel genoeg voor zwaar verkeer, maar een studie van Waterwegen en Zeekanaal beweert het tegendeel. Alleen uitzonderlijk vervoer zou niet langs het kanaal mogen rijden. De Vilvoordse studie hebben we nooit mogen inkijken."


Zowel VOKA als de gemeente Grimbergen beraden zich over verdere stappen.

Verschillend eigenaars

Het eigendom van de weg is overigens versnipperd. Zowel Waterwegen en Zeekanaal, het Agentschap Wegen en Verkeer, Vilvoorde én Grimbergen hebben zeggenschap over de Brusselsesteenweg. Omdat de weg evenwel op Vilvoords grondgebied ligt, maakt burgemeester Bonte maakt zich sterk dat enkel Vlaanderen - in theorie dan nog - de beslissing kan terugfluiten.