"Ondertunnel rotonde De Vuist"

BURGEMEESTER BONTE WIL STRUCTURELE AANPAK FILEPROBLEEM

Ook gisterenavond was het weer schuiven geblazen in de richting van 'De Vuist'.
Foto Lukas Ook gisterenavond was het weer schuiven geblazen in de richting van 'De Vuist'.
Burgemeester Hans Bonte (sp.a) wil dat er iets gebeurt aan de grote rotonde van De Vuist, het drukke kruispunt van de Luchthavenlaan en Woluwelaan. Hij stuurt aan op een ondertunneling maar bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) lijken ze niet meteen 'mee'.

Wie regelmatig passeert aan het imposante beeldhouwwerk van Rik Poot, heeft het al langer in de mot: de files aan de rotonde van De Vuist, op de kruising van de Luchthavenlaan en de Woluwelaan, worden almaar langer én frequenter. "Het gaat echt van kwaad naar erger, zeker in de donkere maanden. Bijna op elk moment van de dag sta je er in de file", zucht burgemeester Hans Bonte. "Als je ziet dat ze wat verder in Diegem de Woluwelaan over een kilometer afstand gaan ondertunnelen dan is het toch onwaarschijnlijk dat men hier - vlakbij de op- en afritten van de E19 - niks gaat ondernemen. Het verkeer vanuit bedrijvenzone Cargovil richting de Ring neemt hand over hand toe. Er is een betere doorstroming nodig."


Bonte weet alvast wat hij wil. "We zijn voorstander van een ondertunneling komende vanaf de Luchthavenlaan richting het centrum, zodat de Woluwelaan bovengronds blijft. Dit is weliswaar niet iets waar we een breekpunt van maken. Als blijkt dat een tunnel voor de Woluwelaan meer aangewezen is dan zijn we daarmee ook akkoord."


Maar voorlopig valt de oproep van de burgemeester in dovemansoren. "Er gaat geen overleg bij AWV voorbij of ik vraag om iets te ondernemen om een verbeterde doorstroming mogelijk te maken. Maar we krijgen steeds te horen dat er geen budget is..."

Studie

"Er loopt momenteel wel een studie. Daarbij wordt gedacht aan een grotere rotonde met meer capaciteit. Dat kan helpen maar is mogelijk ook niet evident zeker omdat je met nog andere knelpunten zit in de buurt zoals het kruispunt van de Woluwelaan met de Leuvensesteenweg."

'Beperkte' ingreep

Volgens woordvoerder Anton De Coster liggen er vandaag bij AWV geen grote projecten op tafel voor een aanpak van de rotonde. "Al zeker geen ondertunneling of grote infrastructuurwerken", stelt hij. "We gaan volgend jaar wel tellingen uitvoeren en op basis daarvan bekijken wat er eventueel kan gebeuren. Dat zal sowieso een 'beperkte' ingreep zijn. Dan denken we aan het aanpassen van markeringen om een zogenaamde 'turborotonde' met voorsorteerstroken te creëren. Automobilisten zullen dan vlugger moeten kiezen welke afslag ze gaan nemen. Bedoeling hiervan is om de capaciteit van de rotonde beter te gebruiken. In concreto is dat het linkse rijvak. Wij Belgen hebben namelijk de neiging om enkel de buitenste rijstrook op een rotonde te gebruiken."