Ga naar de mobiele website
^ Top

Jongeren krijgen winkel cadeau

ONDERNEMERS DIE ZICH VERENIGDEN VIA WOLLEWEI WINNEN THE BOX

De ondernemers achter 7Stories nemen de prijs in ontvangst van schepen Luc Hermans.
WTW De ondernemers achter 7Stories nemen de prijs in ontvangst van schepen Luc Hermans.
Zeven jonge ondernemers hebben zich via Jeugdhuis Wollewei in Turnhout verenigd in '7 Stories'. Met dat concept zijn ze verkozen tot winnaar van The Box. In februari 2018 krijgen de jongeren zo een gratis en gebruiksklaar handelspand ter beschikking in de Sint-Antoniusstraat. Vooral het gratis aspect blijkt zeer belangrijk voor de winnaars. "Er zijn nog studenten onder ons. Dan is zelfs de kleinste huurprijs te veel", klinkt het.

Pop-ups schieten sinds enkele jaren als paddenstoelen uit de grond. Maar voor veel jonge ondernemers is dat geen optie omdat ook een pop-up gepaard gaat met grote kosten zoals de tijdelijke huur van een pand, het afsluiten van de nodige verzekeringen en de inrichting zelf.


De wedstrijd 'Win The Box' brengt daar verandering in. Het geeft jonge ondernemers de kans om tijdelijk een winkel- of horecaconcept uit te proberen. Alle basisvoorzieningen, verzekeringen en vergunningen voor het pand zijn al in orde. Ondernemers kunnen The Box dus in een mum van tijd omtoveren tot hun persoonlijk handelspand. Het concept van The Box bestaat momenteel op vijf plaatsen in Vlaanderen. Eén pand bevindt zich in de Sint-Antoniusstraat in Turnhout. Beginnende ondernemers konden zich kandidaat stellen voor de wedstrijd. Een jury koos uiteindelijk voor 7 Stories.

Alles handgemaakt

"Onder begeleiding van Els Peeters, projectmedewerker van het Jeugdhuis Wollewei, hebben een aantal jonge ondernemers samen één totaalconcept rond handgemaakte producten uitgewerkt", omschrijft schepen van Lokale Economie Luc Hermans (CD&V) het concept van de winnaar. 7 Stories bestaat uit zes jonge ondernemers die zelfgemaakte spulletjes zoals juwelen en kaartjes verkopen, aangevuld met Atlas Foods dat maaltijden met een wereldse toets bereidt. Samen krijgen ze het winkelpand in de Sint-Antoniusstraat 8 gratis ter beschikking van 12 tot 18 februari. "Ze krijgen het pand één week gratis, maar indien gewenst kunnen ze het nadien nog verder huren aan gunstige voorwaarden", zegt Luc Hermans. "De gratis periode is beperkt tot één week, omdat de winnaar voldoende voorraad moet hebben. Als je na een paar dagen uitverkocht bent, is het weinig zinvol om een maand open te houden. Maar die ene week is dan wel ideaal om ervaring op te doen, en om na te gaan of je producten succes hebben. Bij een gewone pop-up is dat niet evident omdat er zeer veel bij komt kijken. Die investeringen kunnen een drempel zijn. Die drempel valt hier volledig weg."

Eén totaalconcept

De jonge ondernemers van 7 Stories zien het volledig zitten om in de valentijnsperiode minstens één week de deuren te openen. "We verkopen deels gelijkaardige producten, maar wel allemaal met een eigen stijl of concept. Onze producten zijn dus perfect te combineren zodat de winkel één geheel lijkt. We gaan de vitrine niet verdelen in zeven vakjes, maar zullen één totaalconcept uitwerken", klinkt het. "We hadden liever één maand een gratis winkelpand gekregen, maar één week is hopelijk toch genoeg om te proeven of dit voor ons is weggelegd. Volgens de jury is ons concept zo sterk dat we zelfs een winkelpand zouden kunnen huren."

Meer over


Meld een bug