Stationsbuurt heeft dringend facelift nodig

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN TORHOUT

Er komt voorlopig geen nieuw station, al kan de stationsbuurt wel een make-over gebruiken.
Foto Proot Er komt voorlopig geen nieuw station, al kan de stationsbuurt wel een make-over gebruiken.
Er komt geen nieuw station in Torhout, hoewel dat eerder wel zo werd aangekondigd. Maar de stationsomgeving verdient wel een boost. Wanneer wordt de buurt aangepakt?

"Een vernieuwing dringt zich op", beseffen Hilde Crevits en Kristof Audenaert (CD&V). "We zitten nog altijd met een prachtig ontwerp dat goedgekeurd is door zowel NMBS, De Lijn als het stadsbestuur. Wij wachten nu op geld van federaal minister François Bellot. Zeker de centrale onderdoorgang voor fietsers en wandelaars is voor ons belangrijk. De NMBS is nu al de perrons aan het verhogen en er komt ook een nieuwe overdekte fietsenstalling. Dat zijn goede stappen, maar we blijven ijveren voor meer. De stad zal de Stationsstraat aanpakken."

Inspanningen horeca

"Het hoeft allemaal niet zoveel geld te kosten", vindt Paul Dieryckx (sp.a). "Met beperkte ingrepen kan het stationsplein al een stuk groener en aantrekkelijker gemaakt worden. Dat geldt ook voor de achterkant van het station. De bussen moeten aan de achterkant stoppen. De parking aan de voorkant blijft dan voorbehouden voor reizigers."


Eva Maes (N-VA) ziet mogelijkheden in de stadskernvernieuwing. "Neem de Stationsstraat mee in die plannen", stelt ze voor. "Positief zijn al de inspanningen van enkele horeca-uitbaters om de gevels van hun zaak op te frissen." Bertrand Vander Donckt (Groen) herinnert nog eens aan de grote aankondiging voor het nieuwe station, net voor de verkiezingen in 2012. "Dan is het toch pijnlijk dat er zes jaar later nog niks gebeurd is. Uiteraard ben je als stad in zulke dossiers afhankelijk van meerdere partners. Heel spijtig voor Torhout dat er nu geen geld is."


Ook Open Vld ziet met lede ogen aan dat er geen investeringen mogelijk zijn in het station van Torhout. "Eerder werd gezegd dat we nog minstens tot 2022 moeten wachten op een nieuw stationsgebouw. Voor we onnodige kosten doen, willen we weten of dit de effectieve timing is. Zo niet kan de voorkant sneller heraangelegd worden", besluit Ilja Wostyn. (BHT)