Hoplinter verkoopt 500 flessen Census voor goede doelen

Cencus-brouwers David Titeca en Serge Mommen, met tussen hen etiketontwerper Jo Foulon.
Foto Tom Van De Weyer Cencus-brouwers David Titeca en Serge Mommen, met tussen hen etiketontwerper Jo Foulon.
De brouwerij Hoplinter verkoopt voor het goede doel 500 gelimiteerde flessen van haar bier Census. "Als ondernemers willen wij iets terugdoen voor Tienen", zeggen brouwers David Titeca en Serge Mommen.

Afgelopen zomer werd Census gelanceerd in de pop-up Pand 10 en tijdens Suikerrock. "Dat kende meteen succes", zeggen David Titeca en Serge Mommen. "Vorig jaar hadden we van ons eerste bier Climax een 'limited edition' uitgebracht. Ook van Census lieten we 500 genummerde flessen maken. De opbrengst gaat naar twee goede doelen in de stad: het burgerinitiatief OpgewekTienen en Polly's Ranch for Special Kids." Voor het ontwerp van het etiket werd Jo Foulon gevraagd, directeur van ART (Academie Regio Tienen, afdeling beeldende kunst). Foulon vond zijn inspiratie bij een tafereel van Pieter Breughel: 'De aankondiging van de geboorte van Christus'. Hierop is de census of volkstelling te zien in een middeleeuws dorp in Brabant, misschien wel Oplinter. Het schilderij staat op de fles weerspiegeld in een gebalde vuist. "De arm symboliseert de strijdlust van Oplinter en Vlaamse dorpen die altijd hebben moeten knokken voor hun eigenheid", aldus Foulon. De flessen van 75 centiliter kosten 10 euro per stuk. Ze zijn te koop bij de brouwers, in de Tiense Streekwinkel, de QV-wijnhandel, drankencentrum Verdeyen en op de kerstmarkt bij Costa Komma. Bij Optiek Van Lindt krijg je ze als kerstgeschenk bij aankoop van een bepaald bedrag. "We willen van deze flessen voor het goede doel een jaarlijkse traditie maken, waarbij iedere keer een lokale kunstenaar wordt uitgenodigd om het etiket te ontwerpen", aldus David en Serge. (VDWT)