Uitbreiding tol N35 valt niet in goede aarde

BURGEMEESTER VANDERJEUGD VREEST VOOR LEEFBAARHEID CENTRUM

De politie houdt voortaan extra controles als gevolg van de tonnagebeperking.
Joke Couvreur De politie houdt voortaan extra controles als gevolg van de tonnagebeperking.
De zeven gemeenten die in april een grote zonale tonnagebeperking invoerden zijn boos op mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). Uit cijfers blijkt dat de beperking stilaan vruchten afwerpt, maar alle moeite dreigt tevergeefs te zijn door de uitbreiding van de tol op de N35, die vanaf januari in voege treedt. Vooral Staden zit straks met de gebakken peren.

Hooglede, Staden, Kortemark, Ichtegem, Lichtervelde, Roeselare en Torhout voerden in april samen een grote zonale tonnagebeperking in om zo het doorgaande vrachtverkeer uit de dorpskernen te weren en op de gewestwegen te krijgen. Uit opeenvolgende controles van de vijf betrokken politiezones blijkt dat ongeveer twintig procent van de vrachtwagens de verbodsborden negeert en in overtreding is. Grootste pijnpunten zijn de Lichterveldestraat en de Bruggestraat. Daarnaast wijzen de cijfers ook uit dat de dorpskern van Bovekerke (die niet binnen de zone ligt) meer vrachtverkeer te verwerken krijgt. Belangrijkste conclusie echter is dat het doorgaand vrachtverkeer in de gemeentes binnen de zone wel degelijk (licht) gedaald is.

Plannetje met tolweg N35 en de tolvrije N36.
Plannetje met tolweg N35 en de tolvrije N36.

N36 tolvrij

Los van die maatregel heeft de Vlaamse overheid nu ontdekt dat er op onder meer de Staatsbaan (N35), de Bruggesteenweg (N32) en de ring rond Tielt (N35) tot bijna dubbel zoveel vrachtverkeer rijdt sinds de invoering van de kilometerheffing op de snelwegen vorig jaar. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) besliste daarom om vanaf 1 januari ook op de N35 tol te heffen om zo het verkeer naar de autostrades te krijgen. De ring van Tielt zal hoogstwaarschijnlijk door de maatregel worden ontlast, maar tegelijk dreigt het verkeer op de tolvrije N36, door het centrum van Staden, ronduit dramatische proporties aan te nemen.


"Vrachtwagens van Diksmuide richting Lichtervelde zullen in Zarren niet langer rechtdoor rijden op de N35, maar zullen alternatieven zoeken en quasi vanzelf de tolvrije N36 nemen door ons centrum. Het is duidelijk de meest aangewezen alternatieve route.", foetert burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld). "Het kan niet dat we dit zomaar van de hogere overheid door onze strot geduwd krijgen zonder enig overleg." Ook Kortemarkse collega Toon Vancoillie (Open Vld) snapt de logica niet.


"Het zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn. De N36 zou een tol moeten krijgen, niet de N35. Verder zouden autostrades in principe tolvrij moeten zijn. Nu lijkt het alsof het de overheid louter om het geld te doen is en niet om de verkeersveiligheid."


De zeven gemeenten hopen nu dat de geplande uitbreiding nog teruggeschroefd kan worden. Daarnaast willen ze het ontwijkgedrag van vrachtwagenchauffeurs terugdringen met extra politiecontroles.