Levende standbeelden op de speelplaats

Op de speelplaats van het Sint-Jozefsinstituut prijken levende standbeelden. De leerlingen worden zo uitgedaagd om dit jaar samen 1.000 boeken te lezen.
Sam Vanacker Op de speelplaats van het Sint-Jozefsinstituut prijken levende standbeelden. De leerlingen worden zo uitgedaagd om dit jaar samen 1.000 boeken te lezen.
De leerlingen van het Sint-Jozefsinstituut keken vreemd op toen er over de middag plots drie 'levende standbeelden' op de speelplaats verschenen.

Elk van de standbeelden had een boek in de hand en wees de nieuwsgierige toeschouwers in de richting van de turnzaal. Daar werden de nietsvermoedende leerlingen getrakteerd op een kort filmpje in 'mission impossible'-stijl: ze moeten samen 1.000 boeken zien te lezen voor het einde van het jaar. "Het gaat om de eerste van een reeks uitdagingen in ons jaarthema 'Challenge Yourself'", legt leerkracht Nederlands Patricia Souvagie uit. "Bedoeling is dat de leerlingen slingerlezen tot ze de kaap van de duizend boeken bereiken. Per gelezen boek vullen de leerlingen een vlag in die we dan ophangen, zodat we tegen het einde van het schooljaar een enorme slinger krijgen doorheen de schoolgebouwen." In de komende maanden krijgen de leerlingen nog vier andere uitdagingen voorgeschoteld, telkens in een ander vakgebied. "Wat het thema sport betreft, hebben we ook wat moois in petto, maar meer ga ik nu nog niet verklappen." (SVR)