Grandeco investeert miljoenen in digitale printer

TIELTS BEDRIJF INMIDDELS IN TOP VIJF WERELDLEIDERS OP BEHANGPAPIERMARKT

Grandeco CEO Patrick Molemans bekijkt het pas geprinte Paw Patrol-behangpapier.
Sam Vanacker Grandeco CEO Patrick Molemans bekijkt het pas geprinte Paw Patrol-behangpapier.
Grandeco blaast volgend jaar veertig kaarsjes uit. Het bedrijf begon klein in 1978, maar vandaag is het een van de vijf wereldleiders op de behangpapiermarkt. Elk jaar worden maar liefst 1,5 miljoen huiskamers behangen met papier uit Tielt. Donderdag werd een gloednieuwe digitale printer van een paar miljoen euro in gebruik genomen, waar onder meer 'Maya de Bij'-behangpapier uit rolt.

Tijdens de plechtigheid voor de ingebruikname van die nieuwe printer beschreef burgemeester Els De Rammelaere (N-VA) Grandeco als een 'stille kampieon'. Omdat het vanuit een relatief kleine stad als Tielt al jaren gestaag aan de weg timmert en bescheiden blijft over zijn verwezenlijkingen. En met een productie van 11 miljoen rollen behangpapier per jaar en lokale vestigingen in Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, Polen en Duitsland zijn die verwezenlijkingen wel degelijk indrukwekkend.

Nieuw in het assortiment: behangpapier van Paw Patrol en Maya de Bij. Grandeco kocht zonet de licenties.
Sam Vanacker Nieuw in het assortiment: behangpapier van Paw Patrol en Maya de Bij. Grandeco kocht zonet de licenties.

Crisis

Al ging het Grandeco niet altijd voor de wind. Tien jaar geleden sloeg de crisis er keihard toe. De Russische markt stortte in en klanten keken de kat uit de boom. Hoofdaandeelhouder Balta verliet het verlieslatende schip en investeringsmaatschappij Gimv nam het roer over. Die pompte een paar miljoen in het bedrijf en kreeg daar 86 procent van de aandelen voor. Maar Gimv hield grote kuis. Drieëntwintig van de bijna 300 jobs sneuvelden en het bedrijf moest zichzelf heruitvinden of zou ten onder gaan. "What doesn't kill you only makes you stronger", zo stelt CEO Patrick Moleman het. "Door die ervaring zijn we slimmer geworden, zowel op vlak van personeelsbeleid als qua visie. De lokale markt is relatief klein, dus zetten we volop in op buitenlandse markten. Zo hebben we bijvoorbeeld een overname gedaan van een Pools merk. Niet om de kennis, maar omdat ze contracten hadden met de drie grootste Doe-Het-Zelfketens in Polen. Zo ligt ons papier in de rekken bij die ketens."

Sam Vanacker

Smaakverschillen

Vandaag gaat 95 procent van de productie naar het buitenland, maar alles wordt centraal vanuit Tielt gerund. "Er wordt regelmatig overlegd met lokale designers", zegt marketingmanager Fabienne Dewulf. "Zo weten we bijvoorbeeld dat een Rus meer kleur en meer warmte in zijn behangpapier wil dan een Belg. En in het Midden-Oosten mogen er dan weer geen dieren op staan. De verschillende smaken per land in kaart brengen, is erg belangrijk, net als blijven innoveren. Zo zijn er op dit moment nog maar vier bedrijven ter wereld die ecologisch en solventvrij kunnen werken. De vraag daar naar is op dit moment nog niet groot, maar zal toenemen. En dan zijn we er klaar voor."

Omzet gestegen

Die strategie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. In de laatste vier jaar is de omzet blijven stijgen. De kantoren in Tielt werden recent volledig opnieuw ingericht en donderdag werd de digitale printer in gebruik genomen. "Qua precisie en kleurgebruik biedt ons dit oneindig meer mogelijkheden dan een analoge productielijn", zegt de CEO. "Op dit moment wordt er 12 meter papier per minuut bedrukt, maar die snelheid gaan we nog opdrijven, tot 48 meter per minuut." Hoeveel de printer precies kost, wil de CEO niet kwijt. "Laat ons het houden op een paar miljoen", zegt hij. Maar daar houden de investeringen niet op, want behalve eigen ontwerpen rollen er voortaan ook figuurtjes van twee welbekende tekenfilms uit die printer. Grandeco kocht licenties voor 'Paw Patrol' van Nickelodeon en voor Maya De Bij van Studio 100. Dit najaar ligt dat papier in de winkels.