Fietsers lopen gevaar door zwaar verkeer in centrum

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN TIELT

Het zwaar verkeer in Tielt betekent nog altijd een gevaar voor fietsers. Kan een ring hier iets aan doen?
Foto SVR Het zwaar verkeer in Tielt betekent nog altijd een gevaar voor fietsers. Kan een ring hier iets aan doen?
Via tonnagebeperkingen en straks ook camera's wordt het zware verkeer uit de Stationsstraat en de Sint-Michielstraat geweerd, maar de Kasteelstraat en vooral de scholen in de Grote Hulststraat krijgen nog altijd veel vrachtverkeer te slikken. Tielt blijft daarom hopen op een vervollediging van de ring.

"De verbreding van de Sint-Amandsstraat blijft noodzakelijk om de mobiliteit in het centrum op korte termijn op te lossen", zegt burgemeester Els De Rammelaere (N-VA/Open Vld). "Zo kunnen we niet alleen zwaar verkeer weren, maar dan kunnen we ook de centrumstraten herinrichten met meer aandacht voor fietsers. Naast de verbreding van de Sint-Amandsstraat plannen we ook een fietspad dat aansluit op de fietsverbinding van de spoorwegbedding. Jammer dat één bezwaar een volledig project zo kan vertragen. De aanleg van het zuidwestelijke stuk van de ring is de bevoegdheid van de Vlaamse regering, maar voor hen is dat geen prioriteit."

Totaalverbod

Simon Bekaert (sp.a) zou nu al alle zwaar verkeer bannen, zelfs zonder volledige ring. "N-VA, Open Vld en Iedereen Tielt zien dat niet zitten omdat ze het vrachtverkeer van industrieterrein Huffesele niet willen doen omrijden naar de Haandeput in Meulebeke, maar persoonlijk zou ik morgen al een totaalverbod in het centrum invoeren. De veiligheid van onze kinderen gaat voor op economische belangen. Al hebben we wel al een tussentijdse overwinning geboekt door het gedeeltelijk verbod op zwaar vervoer. De andere partijen leggen de verantwoordelijkheid elders door te verwijzen naar de Zuiderring of naar de Sint-Amandstraat, maar beide opties zijn niet op korte termijn te realiseren."

Twee miljoen

Pascale Baert (Iedereen Tielt) wil de dialoog met de overheid heropstarten. "De Zuiderring moet de ambitie blijven. Er zijn geen garanties tot succes, maar we moeten het dossier op tafel blijven leggen. De Sint-Amandsstraat leek eerst een goedkoop alternatief van zeshonderdduizend euro, maar aangezien het dossier slecht aangepakt werd en de kosten ondertussen al tegen de twee miljoen zitten, kunnen we dat geld nu beter gebruiken aan de onderhandelingstafel met Vlaanderen. Met twee miljoen kunnen we de helft van de investering voor de voltooiing van de Zuiderring betalen."

Onderhandelen

CD&V deelt die mening van Iedereen Tielt. "De zuidwestelijke ring tussen de Pittemsesteenweg en de Meulebeeksesteenweg moet absolute prioriteit krijgen. We moeten weer aan tafel gaan zitten met Pittem (op wiens grondgebied een groot stuk van de ring zou komen, nvdr) en Meulebeke (voor de ontsluiting van bedrijventerrein Haandeput, nvdr) en samen het dossier goed opvolgen. De verbreding van de Sint-Amandstraat was een halfslachtige oplossing. Enerzijds omdat de weg zelfs na een heraanleg nog altijd te bochtig zou zijn en anderzijds omdat het verkeer dan dwars door een industriezone zou passeren", zegt Luc Vannieuwenhuyse.


Groen wil nieuwe argumenten naar de onderhandelingstafel brengen. "We trekken naar de Vlaamse minister van Mobiliteit en het Agentschap Wegen en Verkeer met nieuwe studies over de leefbaarheid in onze centrumstraten. Verkeersdichtheid, fijn stof, geluidsoverlast en een onveiligheidsgevoel bij de fietsers moeten helpen om het dossier van de ring te deblokkeren", besluit An Vanden Bussche. (SVR)