Verkeerslichten op drukke oversteekplaats

GEMEENTEBESTUUR GRIJPT IN OM DRUKKE ONTSLUITINGSWEG VEILIGER TE MAKEN

Vorig jaar kwam Marc Philips om na een aanrijding op de drukke oversteekplaats.
Kristof Pieters Vorig jaar kwam Marc Philips om na een aanrijding op de drukke oversteekplaats.
Een aanrijding in de Burgemeester Achiel Heymanstraat kostte vorig jaar het leven aan gemachtigd opzichter Marc Philips, die op dat moment kinderen wilde helpen om over te steken. Gisteren werden aan de oversteekplaats nieuwe verkeerslichten in gebruik genomen. Er zijn ook paaltjes geplaatst om de rijbaan optisch te versmallen en de snelheid van voertuigen af te remmen.

Op 12 september vorig jaar raakte de 59-jarige gemachtigd opzichter Marc Philips levensgevaarlijk gewond geraakt toen hij werd aangereden op de oversteekplaats in de Burgemeester Achiel Heymanstraat in Tielrode. Dit gebeurde voor de ogen van een groep schoolkinderen. Opzichter Marc Philips klaagde de onveilige situatie al meermaals aan. De oversteekplaats ligt in een onoverzichtelijke bocht en er wordt vaak te snel gereden. Marc Philips overleed enkele weken later aan zijn verwondingen. De Heymanstraat is een drukke ontsluitingsweg met scholen aan beide kanten van de oversteekplaats, handelszaken, een sporthal, een medisch centrum en een apotheek in de onmiddellijke nabijheid. De oversteekplaats wordt dus zeer veel gebruikt.


Het voorbije schooljaar onderzocht het gemeentebestuur hoe men de drukke oversteekplaats ter hoogte van de B.A.Heymanstraat met de Roomakkerwegel in Tielrode veiliger konden maken.

Gisteren werden de nieuwe verkeerslichten aan de oversteekplaats in gebruik genomen.
Kristof Pieters Gisteren werden de nieuwe verkeerslichten aan de oversteekplaats in gebruik genomen.

Actieplan

"We hebben een actieplan opgemaakt, in overleg met een expert van VTB-VAB, de scholen en de politie. De belangrijkste ingreep zijn de verkeerslichten die hier nu geplaatst zijn", zegt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "Het gaat om voetgangerslichten die bediend worden met een drukknop. Als er dus geen mensen oversteken, is er ook geen nodeloos oponthoud voor het verkeer want het is en blijft een belangrijke verbindingsweg tussen de N41 en het centrum van Temse. Daarnaast zijn er variabele zone 30 borden geplaatst die oplichten bij begin en einde van de schooltijden. Bijkomend zijn er grote fluo potloden geïnstalleerd die de schoolomgeving aanduiden. Tot slot zijn er aan oversteekplaats ook nog paaltjes geplaatst die een optische versmalling van de rijbaan creëren waardoor de snelheid wordt afgeremd en er niet meer hinderlijk kan geparkeerd worden."

Snelheidscontroles

De directeurs van de Vrije Basisschool en freinetschool De Kolibrie toonden zich gisteren alvast tevreden. "We moeten nu wel nog de kinderen duidelijk maken hoe ze de lichten moeten bedienen", vertelt Jan Goethals, directeur van de basisschool. "En tegelijk moeten de chauffeurs er ook nog aan wennen dat hier lichten staan want er hebben toch al enkele het rode verkeerslicht genegeerd", vult college Trui Vetters van De Kolibrie aan. Daarom is er afgesproken dat zeker nog tot het einde van het jaar een gemachtigd opzichter blijft staan aan de oversteekplaats. De twee scholen vragen de politie ook om de structurele snelheidscontroles te blijven uitvoeren want hardrijders blijven een probleem. Ondanks het veelvuldig flitsen, lijkt er niet veel beterschap. Deze week werden er nog 419 chauffeurs gecontroleerd. Maar liefst 56 duwden het gaspedaal te hard in en vlogen op de bon.


Gemachtigd opzicher Silvain Schvartz nam de taak van zijn overleden collega over en ziet jammer genoeg ook nog veel snelheidsduivels. "Al drie keer hebben ze mijn broek hier bijna uitgereden", jammert hij. "De lichten zijn een goede maatregel maar een extra paar ogen erbij zullen voorlopig toch nog nodig zijn."