Stadense reuzentruck mag boortorens door de Sahara gaan slepen

De grootste truck ooit van metaalconstructeur Mol.
Foto Couvreur De grootste truck ooit van metaalconstructeur Mol.

Op een internationale vakbeurs in het Duitse Hannover heeft vrachtwagenbouwer Mol CY uit Sleihage gisteren de grootste truck voorgesteld die ze ooit gemaakt hebben. De HF8066 zal vanaf volgend jaar gebruikt worden bij de bouw en het transport van boortorens op olievelden in de Sahara en in India. Het woestijnmonster heeft een 6x6-aandrijving, is 4 meter hoog en 14 meter lang, weegt 40 ton en heeft een platform van 3,7 meter breed. Met een vermogen van 625 pk kan de truck tot 400 ton trekken op vlakke grond. Er kan 2.000 liter brandstof in de twee brandstoftanks. Het prijskaartje ligt rond 500.000 euro.


"Geen enkele vrachtwagen die momenteel in Europa gebouwd wordt, doet beter", zegt CEO Martin Mol. "De truck is volledig op maat van de taak gemaakt. Boorwerkzaamheden worden op zeer afgelegen plaatsen uitgevoerd. De boorinstallatie wordt ter plekke gebracht, opgezet en na ongeveer zes weken weer afgebroken om naar de volgende locatie te worden getransporteerd. Dat vereist een enorme logistieke capaciteit. Bovendien gebeurt de verplaatsing doorgaans op moeilijke trajecten die niet geschikt zijn voor klassiek vervoer. De trucks moeten dus ook uitstekende offroad-capaciteiten hebben. Daarom hebben ze ook een semi-automatisch bandenblaassysteem. Indien nodig kan de bandenspanning verlaagd worden om zo meer grip te krijgen in het mulle zand." In totaal mag Mol 48 dergelijke trucks en 82 trailers bouwen. De bestelling levert het bedrijf zo'n 25 miljoen euro op. (SVR)