Provincie Limburg investeert in veilig elektrisch fietsen

“Misvatting dat enkel senioren de E-bike niet meester zijn”

Meer  en meer mensen schaffen zich een elektrische fiets aan.
Vertommen Meer en meer mensen schaffen zich een elektrische fiets aan.
De tijd dat een elektrische fiets enkel voor senioren was, ligt definitief achter ons. Door de toenemende verkeersdrukte en de tendens om gezonder te leven, schakelen steeds meer mensen over op de elektrische fiets. Niet zonder gevaar? Vorig jaar alleen al kende Limburg maar liefst 7 dodelijke ongevallen met een elektrische fiets. Een verdubbeling op twee jaar tijd. Toch wijst Zwitsers onderzoek uit dat 80% met een gewone fiets waarschijnlijk hetzelfde overkomen zou zijn.

Meer en meer Vlamingen schaffen zich een elektrische fiets aan. Uit een VAB-onderzoek van drie jaar geleden bleek dat 6% van de Vlamingen een elektrische fiets bezat. In de recentste VAB-Mobiliteitsbarometer was dat 12%. Bijna de helft van wie nu de elektrische fiets gebruikt voor woon-werkverkeer deed die afstand vroeger met de auto. Een mooi bewijs dat de elektrische fiets wel degelijk auto’s uit het verkeer haalt.

Niet zonder gevaar?

“Nochtans is elektrisch fietsen zonder opleiding niet zonder risico. Een fietser is al erg kwetsbaar in het verkeer, en door de hogere snelheid is er een grotere kans op ongevallen. Zo is bijvoorbeeld de remweg langer en de tijd om te anticiperen korter, zowel voor de fietser als voor de andere weggebruikers. Vorig jaar kwamen maar liefst 7 mensen in onze provincie om met een E-bike. Doorgaans wordt vooral aan ‘ouderen’ gedacht die hun elektrische fiets niet meester zijn. In de praktijk blijkt voor elektrische fietsen de leeftijd echter weinig verschil te maken bij het bepalen van de risicofactor. Dit werd recent nog bevestigd in een grootschalig Zwitsers onderzoek (Accident Analysis & Prevention)”, zegt gedeputeerde voor Veiligheid Ludwig Vandenhove (sp.a).

Zwitsers onderzoek

Wat geeft het Zwitsers onderzoek dan wel aan als belangrijke ongevalsfactoren? Uitgeschoven door bladeren of ander vuil op de baan, onderuit gehaald door drempels of ribbels in het wegdek, klem geraakt in tramrails. Botsingen met obstakels op of naast de weg, evenwichtsverlies bij het op- en afstappen (dus bij lage snelheid). Een slecht wegdek, fout of te krachtig remmen, een onaangepaste snelheid, alcohol en een foute inschatting van de gedragingen van andere weggebruikers.

80% van de E-fietsers gaf toe dat hen met een gewone fiets waarschijnlijk hetzelfde overkomen zou zijn. Maar de hoge snelheid speelt wel mee

Ludwig Vandenhove sp.a

Klinkt het je bekend in de oren? Waarschijnlijk wel, want zo goed als elke fietser is zo ooit al onderuit gegaan. Of je op dat moment met een elektrische of een klassieke trap-hem-zelf-fiets onderweg was, maakt niet uit. Zowat 80% van de Zwitserse E-fietsers gaf toe dat hen met een gewone fiets waarschijnlijk hetzelfde overkomen zou zijn. Daarmee wordt duidelijk dat het we het gevaar van elektrische fietsen niet moeten overroepen. Hoe dan ook, 45 kilometer per uur is een behoorlijke snelheid en de zwaardere massa van de elektrische fiets is iets wat je gewoon moet worden. Een opleiding bij de eerste aankoop van een E-bike  is daarom geen slecht idee.

“Dus zeker reden genoeg voor de Limburgse veiligheidsschool PLOT (Provincie Limburg Opleiding en Training) om met de steun van gedeputeerde van Veiligheid Ludwig Vandenhove en in samenwerking met vzw Fietsparadijs een opleiding te ontwikkelen die elektrische fietsers beter op deze risico’s voorbereidt. De opleiding werd op woensdag 3 oktober voor het eerst georganiseerd in Beringen. De vijftien beschikbare deelnemersplaatsen waren in een mum van tijd volzet. Professionals van de politieschool en van vzw fietsparadijs wisselen theoretische en praktische workshops af, gevolgd door een traject op de openbare weg. De opleiding zal geëvalueerd worden met het oog op herhaling in het voorjaar van 2019 in Sint-Truiden.  Diverse personen meldden zich al aan en werden opgenomen in een wachtlijst. Geïnteresseerden houden best ook de website www.plot.be in de gaten”, zegt Jacky Vastmans directeur van het PLOT.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.