Buurt ongerust over testbaan van Punch Power: “Dan hebben we hier de hele dag te kampen met geluidsoverlast en luchtvervuiling”

Punch Powertrain
Borgerhoff Punch Powertrain
De testbaan van Punch Powertrain komt definitief naar Sint-Truiden. Meteen een garantie dat het bedrijf zich verder in Sint-Truiden verankert. Waar de testbaan komt, staat nog niet vast. Woensdag heeft de afdeling Ruimtelijke Planning van de provincie Limburg een infomoment georganiseerd. En die verliep tumultueus, want de inwoners van de Zepperenweg en Boutershoven zijn ongerust.

Punch Powertrain, producent van automatische versnellingsbakken, heeft nood aan een eigen testbaan. Het gebruikt nu een deel van de landingsbaan van het vliegveld van Brustem, maar het transport van testwagens van en naar Brustem is tijdrovend en omslachtig. Op een perceel van 16,5 hectare wil Punch Powertrain een kombaan, vergelijkbaar met het ovaal op de testbaan van Ford in Lommel, van 1,5 kilometer lang en twaalf meter breed aanleggen. Daarnaast wil het bedrijf ook kantoren en werkplaatsen bouwen en een parking voor vijfhonderd testwagens. Omdat het vaak om geheime projecten gaat, moet het terrein ook goed afgeschermd worden. 

Gouverneur

De komst van die testbaan bleef echter maar aanslepen. Directeur Cor van Otterloo van Punch Powertrain ging uiteindelijk bij gouverneur Herman Reynders aan de alarmbel trekken toen hij zag dat het dossier van het kastje naar de muur werd gestuurd. “Tussen discussies over zeldzame grassoorten, een droneport, een festivalterrein en lieftallige konijntjes dreigde de testbaan te verzanden in een praatbarak. Ik heb Herman aangesproken en hem gevraagd de zaak te ontmijnen en dat heeft hij dan ook keurig gedaan.”

“Waar de testbaan zal komen, is nog niet zeker. We onderzoeken vier locaties: domein Brustem, de Kapelstraat, het gebied tussen de Tongersesteenweg, Vliegveldlaan en Luikersteenweg en het gebied tussen de N80-Zepperenweg”, verduidelijkt gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V).

Directeur Cor Van Otterlo van Punch Powertrain.
Van Galen Directeur Cor Van Otterlo van Punch Powertrain.

Luchtvervuiling

De bewoners tussen de N80 en de Zepperenweg zijn alvast niet de spreken over een mogelijke komst van de testbaan. “Dit betekent dat er elke dag van 8 tot 17 uur auto’s tegen 160 kilometer per uur op die baan zullen worden getest. Met alle geluidsoverlast en luchtvervuiling tot gevolg. We raken langzaam, maar zeker ingesloten door de industrie. Onze toekomst ziet er allesbehalve rooskleurig uit. We hebben nog tot 28 maart om bezwaren in te dienen en daarom nodigen we de buurtbewoners uit om samen een actieplan op te stellen. Die testbaan hoort thuis op een industrieterrein en niet in een woonwijk”, foeteren de buurtbewoners.

2.300 jobs

Burgemeester Veerle Heeren sust: “Wij zullen de belangen van onze inwoners verdedigen en de leefbaarheid als belangrijkste criterium hanteren. Maar de realisatie van de testbaan is goed voor 2.300 werknemers en die jobs zijn ook broodnodig.”

Burgemeester Veerle Heeren.
Mine Dalemans Burgemeester Veerle Heeren.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • saskia claes

    een woonwijk als redelijke locatie zien voor een kompaan is mijns inziens redelijk hallucinant... ik hoop dan ook van ganser harte dat de politici inderdaad de belangen van de bewoners zullen verdedigen

  • Elke Celis

    Burgemeester, dat jobs nodig zijn, daar is iedereen het over eens. Maar alleen al op de Zepperenweg hebben véél mensen de laatste 10 jaar verbouwd of gerenoveerd, er is een school gelegen, gaat u dit óók allemaal herleiden tot vergane glorie, onder het mom van jobs creëeren? We hebben al last genoeg van zotte jongeren die denken dat het hier een sluipweg is. Laat staan georganiseerd vervoer!