Computerspelletje voor kinderen met dyslexie

JONGE ONDERNEMER VINDT INSPIRATIE IN EIGEN 'BEPERKING' VOOR ONTWIKKELING APP

Hannes (r.) en zijn team met enkele attributen die je ook in het spel tegenkomt.
Mozkito (repro Inneke Gebruers) Hannes (r.) en zijn team met enkele attributen die je ook in het spel tegenkomt.
Je eigen 'beperking' gebruiken als inspiratie om anderen te helpen: Hannes Hauwaert doet het via zijn piepjonge bedrijfje 'Happs'. De 23-jarige ondernemer uit Sint-Pieters-Leeuw heeft dyslexie, wat hem er niet van weerhield om het educatieve computerspelletje 'Karaton' te ontwikkelen voor lotgenoten.

Wat momenteel zijn beroep is, begon eigenlijk als een schoolproject. Hannes schreef zich in voor Telenet Kickstart, een initiatief dat jonge ondernemers een extra duwtje in de rug kan geven. Zijn piepjonge bedrijfje Happs kwam er als één van de winnaars uit de bus. Samen met jongere broer Thomas (20), neef Gilles (22) en goede vriend Tars (23) werkt hij sindsdien aan 'Karaton', een educatief computerspelletje dat kinderen met dyslexie moet motiveren om aan hun leerstoornis te blijven werken. HoGent leverde academische ondersteuning voor het project en sinds begin deze maand heeft het Happs-team met Olyslager Van Nith een eerste echte werknemer.

Een screenshot van 'Karaton', het computerspelletje waarin je op zoek gaat naar de verloren leeskracht van de koning.
Mozkito Een screenshot van 'Karaton', het computerspelletje waarin je op zoek gaat naar de verloren leeskracht van de koning.

Leeskracht

Maar wat is Karaton eigenlijk? Alvast geen grafisch pareltje, genre Assassin's Creed. Maar dat is ook nergens voor nodig, gezien alles om woorden draait - zowel gesproken als geschreven. "Aan het begin van het spel maak je een eigen personage aan", legt Hannes uit. "Daar kan je dan de oneindige wereld van Karaton mee ontdekken. In die wereld is de koning al zijn leeskracht kwijt, waardoor hij zijn volk niet meer kan leren lezen. Het is dan ook aan jou om de koning te helpen in de zoektocht naar die leeskracht." Dat doe je door verschillende 'mini-games' tot een goed einde te brengen. Sommige zullen je leescapaciteiten aanscherpen, andere zijn er eerder om je wat ontspanning te bieden. Zo kan je bijvoorbeeld een berg beklimmen, maar enkel indien je om de zoveel meter het juiste woord vindt. Anderzijds kan de wereld van Karaton ook van je personage verwachten dat hij pakweg voldoende pompoenen vindt. "De verhaallijn moet kinderen een niet-wetenschappelijke verklaring bieden voor hun dyslexie", klinkt het. "Zo kunnen ze spelenderwijs toch blijven leren."

Abstracte naam

De naam van het spel heeft geen echte betekenis. Het is een woord dat Hannes tijdens het productieproces zelf fout gelezen heeft. "Toen we een naam voor onze app zochten, hebben we allemaal woorden opgeschreven", vertelt hij. "Vervolgens moesten we een vreemde taal kiezen, en elkaars woorden naar die taal vertalen. Ik heb toen een van die woorden verkeerd gelezen, maar het bleek uiteindelijk best goed te klinken. Het is trouwens ook gemakkelijker om een betekenis te geven aan een abstract woord, en daarom hebben we voor Karaton gekozen."


Karaton wordt voorlopig enkel uitgewerkt voor IOS-gebruikers en zal in eerste instantie dus enkel op iPhone en iPad te spelen zijn. Het is wel de bedoeling om op termijn ook de sprong naar Android te maken. Binnenkort zal een eerste testversie uitvoerig onder de loep genomen worden door logopedisten en de bedoeling is om de app daarna in de belangrijkste West-Europese talen aan te bieden, zoals Frans, Engels, Duits en Spaans. "Al moet het spel natuurlijk eerst helemaal klaar zijn. Momenteel werken we nog druk aan de details en moeten we ook nog de stemmen opnemen die de verhaallijn vertellen. We hebben ook al een viertal ideeën voor nieuwe projecten, maar die blijven nog geheim."