Ga naar de mobiele website
^ Top

Tunnels vervangen twee overwegen

MEER VEILIGHEID ROND EN STIPTER TREINVERKEER OP LIJN GENT-ANTWERPEN

De overweg aan de Oude Heerweg wordt tegen het najaar van 2019 vervangen door een tunnel.
Yannick De Spiegeleir De overweg aan de Oude Heerweg wordt tegen het najaar van 2019 vervangen door een tunnel.
De overwegen aan de Oude Heerweg en aan de Nieuwe Stationsstraat in Lokeren worden de komende jaren vervangen door een tunnel. Ook met de besturen van Sint-Niklaas en Beveren bekijkt Infrabel waar overwegen geschrapt kunnen worden op de drukke spoorlijn Gent-Antwerpen.

Sinds de oprichting in 2005 maakt spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel een prioriteit van het afschaffen van overwegen in Vlaanderen. "Waar we het kunnen, willen we overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. Het zoeken naar oplossingen gebeurt steeds in nauw overleg met de lokale overheid en omwonenden", zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.

Aan de Nieuwe Stationsstraat komt een voetgangers- en fietserstunnel.
Yannick De Spiegeleir Aan de Nieuwe Stationsstraat komt een voetgangers- en fietserstunnel.

Twee uur vertraging

Het vervangen van een overweg gaat gepaard met forse investeringen, maar de spoorwegbeheerder heeft gegronde redenen voor de ingrepen. Behalve de menselijke drama's (vorig jaar vielen er nog vier doden bij ongevallen aan een overweg in ons land) veroorzaken de incidenten aan overwegen ook storingen en vertragingen voor het treinverkeer. Vorig jaar veroorzaakten 391 incidenten een gemiddelde vertraging van ruim 2 uur per dag op het Belgische spoorwegennet.


Ook in onze regio verdwijnen er de komende jaren flink wat overwegen. Op de spoorlijn tussen Lokeren en Dendermonde werd deze zomer de overweg in de Driesstraat in Lokeren geschrapt en vervangen door een fiets- en voetgangerstunnel vlak bij de stedelijke basisschool Spoele. "Op de spoorlijn tussen Gent en Antwerpen zijn er nu nog 5 overwegen op het grondgebied van Lokeren, maar daar schrappen we er twee van tegen 2020", zegt Petit. "Aan de Oude Heerweg vervangen we de overweg door een tunnel voor auto's en een apart pad voor fietsers en voetgangers. De overweg sluit daar in het najaar van 2019, als de tunnel klaar is. In de Nieuwe Stationsstraat is de huidige overweg alleen nog toegankelijk voor fietsers en voetgangers. In de loop van 2019 starten we met de aanleg van een fietserstunnel die tegen midden 2020 in gebruik zal genomen worden."


Ook in Beveren en Sint-Niklaas lopen de onderhandelingen met de lokale besturen. "In Beveren zijn we al tot een akkoord gekomen dat alle overwegen vervangen worden. In Sint-Niklaas zitten we begin volgend jaar rond de tafel met het stadsbestuur. Daar zullen de opties verder onderzocht worden in een mobiliteitsstudie", zegt Charlotte Verbeke van Infrabel.

Meer over


Meld een bug