Nieuw parkeerplan vanaf 1 april

EENVOUDIGERE PARKEERZONES EN NIEUWE TARIEVEN OP KOMST

De Kokkelbeekstraat is een van de vijf straten met een concentratie aan winkels waar de nieuwe, groene 'shopparkeerplaatsen' komen, waar 30 minuten gratis parkeren geldt.
Foto Vergauwen De Kokkelbeekstraat is een van de vijf straten met een concentratie aan winkels waar de nieuwe, groene 'shopparkeerplaatsen' komen, waar 30 minuten gratis parkeren geldt.
Parkeren in het Sint-Niklase stadscentrum wordt vanaf 1 april helemaal anders. Dan treedt het nieuwe parkeerplan in werking, met nieuwe tarieven en eenvoudigere parkeerregimes, met honderd nieuwe parkeerautomaten en negen parkeerwachters.

De tijd dat je in Sint-Niklaas geen parkeerticket nam omdat er toch amper parkeerwachters rondliepen of omdat de parkeerautomaat simpelweg weeral defect was, is binnenkort definitief voorbij. Ook de onduidelijke parkeerregimes - nu zijn er 6 verschillende zones met eigen tarieven en parkeertijden - moeten eenvoudiger worden. Vanaf 1 april zal het parkeren in de Sint-Niklase binnenstad grondig veranderen. Het nieuwe parkeerplan, met een hele reeks ingrepen, wordt dan van kracht.

Goedkopere parkings

"Bedoeling is om de leefbaarheid te verhogen, wat we ook met het nieuwe verkeerscirculatieplan beogen. We doen dat met een 'sturend parkeerbeleid', waarmee we het verkeer via een goedkoper tarief naar de centrumparkings leiden en met een duurder tarief en een beperking van de parkeertijd ontmoedigen om op straat te parkeren", stelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA), die dat parkeerplan en de bijhorende nieuwe retributies volgende week naar de gemeenteraad brengt.


In het centrum blijven nog maar drie parkeerregimes over. In de rode zone geldt het tarief voor straatparkeren, met 1,40 euro per uur, het eerste kwartier gratis en maximum 2 uur parkeren. In de gele zones op de pleinen kost het 1,20 euro per uur, met het eerste kwartier gratis, maximum 4 uur parkeren en een dagtarief van 5 euro. In de blauwe zone, in de straten rond het centrum, is het gebruikt van de parkeerschijf verplicht. Nieuw zijn de 'shopparkeerplaatsen', die op straat groen zullen kleuren. Daar kunnen mensen 30 minuten gratis hun auto kwijt om even een winkel binnen te springen. In de Kokkelbeekstraat, Hofstraat, Parkstraat, Plezantstraat en op het Stationsplein komen telkens zo'n 2 à 3 shopplaatsen. "Als dat een succes is, gaan we dat verder uitbreiden, zoals in de Castrodreef en voor het stadhuis." De parkeerwachters zullen wel intensief die shopplaatsen in het oog houden.


In een aantal straten verandert het regime. De Antwerpse Steenweg wordt betalend parkeren, net als de volledige Mercatorstraat en Moerlandstraat tussen Parklaan en Hospitaalstraat. Sommige straten krijgen een gratis parkeerregime, zoals de Truweelstraat vanaf de Mercatorstraat, het Brugsken, de Noordlaan en de parking Bau-huis. Ook in de Kleine Laan wordt het gratis, in functie van de heraanleg van het kruispunt Driekoningen.

Inkomsten

"Die selectie is gebeurd op basis van de inkomsten van de parkeerautomaten. In de automaat in de Noordlaan bijvoorbeeld vonden we maar 2 euro in een heel jaar."


Ook de nieuwe parkeerautomaten, honderd in totaal die 1 miljoen euro kosten, zullen tegen 1 april gebruiksklaar zijn. En dat opent mogelijkheden. "Wie een ticket koopt, zal de nummerplaat moeten invoeren. Op die manier wordt de nummerplaat in de 'cloud' bekend, zodat parkeerwachters aan de hand van de nummerplaat weten wie betaald heeft. Het ticketje hoeft dan niet meer achter de voorruit te liggen. Daarmee kunnen we ook sms-parkeren vanaf het najaar invoeren", aldus schepen Carl Hanssens.