Hoe verzoen je groen met hoogbouw?

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN SINT-NIKLAAS

De Stationsomgeving-Noord: een complexe puzzel waarvan de stukjes nog niet in elkaar passen.
JVS De Stationsomgeving-Noord: een complexe puzzel waarvan de stukjes nog niet in elkaar passen.
De weg naar een nieuwe toekomst voor de Stationsomgeving-Noord in Sint-Niklaas is een moeizaam proces. Wat moeten volgens de partijen de krachtlijnen zijn voor een opwaardering van de noordelijke stationsbuurt?

"Een nieuwbouw voor de school, een betere inpassing van 't Bau-huis, nieuwe woningen, kantoren, voldoende groen en bijkomende parkeergelegenheid, die functies zien wij er", stelt Lieven Dehandschutter (N-VA). "Sluipverkeer en extra parkeerdruk moeten we voorkomen en de bereikbaarheid langs de Driekoningenstraat en Vijfstraten mag niet worden bemoeilijkt. Beperkte hoogbouw vinden we alleen toelaatbaar nabij de spoorweg."

Voor Christel Geerts (sp.a) zijn de krachtlijnen duidelijk. "Méér publiek groen, een compacte nieuwe school, zoveel mogelijk vermijden van doorgaand autoverkeer en fiets- en wandelpaden tussen de woonwijk en het station. We zien ruimte voor verdichting, voor woningen en kantoren nabij het station, en ruimte voor gezinswoningen bij de huidige wijk."

Ook Groen ziet het grotendeels zo. "Het is de ideale locatie om enerzijds heel wat woningen, horeca, kantoren en andere voorzieningen te vestigen, maar anderzijds ook een groot gezellig en groen park te voorzien. Voor ons mag er tegen het spoor best wat hoger gebouwd worden. Wel moeten er voldoende voordelen voor de huidige buurtbewoners zijn, onder meer in de vorm van een groot park", aldus Sofie Heyrman (Groen).

De PVDA is tégen hoogbouw. "Gebouwen van 8 of 10 hoog tegenover bestaande woningen, dat kan niet. Er is vooral nood aan grondgebonden, compacte ééngezinswoningen. Het huidige plan is op maat van projectontwikkelaars. Het wordt verkocht als duurzaam beleid, maar het is gewoon een kwestie van centen: hoogbouw levert miljoenen extra winst op", vindt Jef Maes (PVDA).

Ook Vlaams Belang ziet het zo. "Geen huizen met wat groen, maar extra groen met daarin huizen en maximaal drie bouwlagen", stelt Frans Wymeersch. "Ook een buurthuis, een bibfiliaal, speel- en sportgelegenheid, dat is wat die buurt nodig heeft, samen met een degelijke ontsluiting, beter openbaar vervoer en vlot doorwaadbaar voor fietsers en voetgangers."

"Het is niet omdat we tot 10 verdiepingen hoog mógen bouwen dat we dat ook moeten doen", vindt Ine Somers (Open Vld). "Een groenere buurt, een nieuwe school, woningen voor werkende tweeverdieners, een upgrade voor 't Bau-huis en een parkeeroplossing: dat vinden wij nodig." 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marijke Sutter

    Denk niet dat de huidige buurtbewoners zoooo staan springen om een groot park, dank U! Groen ja graag, fiets en wandelpaden super. Doe iets aan de parkeergelegenheid van de huidige bewoners. Eigenaars van een huis zonder oprit of garage kunnen hun auto nergens kwijt omwille van de parkeerdruk van de stationsbuurt. DAT is iets wat de mensen ZELF vragen, mss iets om OOK even bij stil staan. Mvg