Groen licht voor tonnagebeperking op vier gewestwegen

Geen doorgaand vrachtverkeer meer tussen E17 en E34 op N403, N450, N419 en N485

Onder meer op de N403 zal doorgaand vrachtverkeer verboden worden
Kristof Pieters Onder meer op de N403 zal doorgaand vrachtverkeer verboden worden
Minister Ben Weyts heeft het licht op groen gezet voor de invoering van een tonnageverbod op de N403, N450, N419 en N485. Concreet komt er dus één grote zone afgebakend tussen de E34 en de Schelde met een verbod op doorgaand verkeer van meer dan 7,5 ton. Weyts vraagt wel om vooraf goed af te spreken wat er onder ‘bestemmingsverkeer’ valt en wil dat ook Waasmunster betrokken wordt bij de plannen.

Alle betrokken gemeenten hebben deze week een brief van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ontvangen waarin hij zijn akkoord geeft om een grote zone af te bakenen voor doorgaand vrachtverkeer van meer dan 7,5 ton. Het was Vlaams parlementslid Koen Daniëls die contact had opgenomen met de minister om een globale aanpak af te spreken tussen de Wase gemeenten. Aanleiding was het verbod dat de gemeente Beveren op eigen houtje had ingevoerd voor de N451 in Vrasene en de N450 in Melsele. “Hierdoor dreigde immers alle doorgaand vrachtverkeer naar de N403 door Kemzeke en Sint-Pauwels geleid te worden”, legt Daniëls uit. “Wegen stoppen niet aan gemeentegrenzen en het kan niet de bedoeling zijn om het probleem door te schuiven.

De vier gemeenten Sint-Niklaas, Stekene, Beveren en Sint-Gillis-Waas zaten intussen verschillende keren samen om alle mogelijke oplossingen te onderzoeken om doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen. “Daarbij hebben we uiteindelijk gekozen voor één grote zone met een verbod voor doorgaand vrachtverkeer van meer dan 7,5 ton uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwvoertuigen en autocars”, zegt schepen van Mobiliteit van Sint-Niklaas Carl Hanssens (N-VA). “Dit opent eindelijk ook de deur voor de broodnodige tonnagebeperking in de Hoge Bokstraat. Een vraag die al tientallen jaren leeft.”

Minister Weyts gaat akkoord met zo’n verbodszone, maar vraagt wel dat die duidelijk omschreven wordt. De minister zal zelf het Agentschap Wegen en Verkeer opdracht geven om de signalisatie te voorzien op de gewestwegen N419, N451, N403 en N485. AWV zal ook op de hoofdwegen zoals E17 en E34 en op de N70 informatieborden plaatsen om chauffeurs alert te maken voor het tonnageverbod op de andere gewestwegen. Op de gemeentewegen moeten de betrokken gemeentebesturen zelf voor borden zorgen en ook aanvullende verkeersreglementen goedkeuren. Weyts vraagt wel nog om de definitie van ‘bestemmingsverkeer’ te verduidelijken. Daarnaast stelt het kabinet zich de vraag wat het effect van zo’n grote verbodszone zal zijn op het grondgebied van Waasmunster. De minister vraagt daarom om ook die gemeente bij het plan te betrekken.

“Het is inderdaad niet de bedoeling om onze eigen bedrijven en KMO’s met deze maatregel te treffen”, benadrukt Stekens schepen van Mobiliteit Kris Van Duyse (GeBe). “De verschillende industrieparken, KMO-zones en bedrijven moeten bereikbaar blijven voor vrachtverkeer. Om die reden hebben we het gebied dat onder ‘bestemmingsverkeer’ valt ook uitgebreid tot buiten de verbodszone. Bedrijven die bijvoorbeeld gevestigd zijn boven de E34 mogen niet geblokkeerd worden en zullen dus eveneens door de zone mogen rijden.”

Om het verbod te handhaven, willen de betrokken gemeenten ANPR-camera’s inzetten. “Enkel met die technologische hulpmiddelen kan er 24 op 24 uur en 7 dagen op 7 gemonitord worden”, legt Daniëls uit. “Interwaas onderzoekt momenteel de concrete invulling ervan.”

Gisteren bleek nog 1 op 3 chauffeurs in overtreding bij een controle op de N450
Kristof Pieters Gisteren bleek nog 1 op 3 chauffeurs in overtreding bij een controle op de N450
Kris Van Duyse, Koen Daniëls en Carl Hanssens op de N403
Kristof Pieters Kris Van Duyse, Koen Daniëls en Carl Hanssens op de N403



2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Ronny Ryckaert

    Tja een bende rotzakken zijn het gewoon I.p.v. eigen volk is het meer van eigen zakken vullen nog net voor de kiezing

  • Nicolai Warnderink Vinke

    Wa nen hoop zever is dat ??? Heel het Waasland zit al vast op de autostrades maar als wij als vrachtwagenchauffeur ergens aan de e34 tssn zelzate en antwerpen moeten zijn moeten we dus volledig rondrijden over een al verzadigde e17 naar Antwerpen of een volle R4 ? Wat een lachtertje zijn jullie clowns der eigenlijk van aan het maken ???