Autovrije Grote Markt is gezelliger

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN SINT-NIKLAAS

De meeste partijen zijn voorstander van een knip op de Grote Markt om het vele verkeer te weren en het centrum gezelliger te maken.
JVS De meeste partijen zijn voorstander van een knip op de Grote Markt om het vele verkeer te weren en het centrum gezelliger te maken.
Is de knip op de Grote Markt een goeie keuze? Gaan we in Sint-Niklaas naar een autovrije Grote Markt? En hoe moet dat best worden aangepakt? De meningen over een mogelijke verkeersvrije Grote Markt zijn alvast verdeeld.

Voor N-VA is de knip op de Grote Markt mogelijk op vier voorwaarden. "Het moet in een breder circulatieplan passen. De Grote Markt moet heringericht worden om er een groenere en aangenamere ontmoetingsplaats van te maken. De stadskern moet bereikbaar blijven via een extra in- en uitgang voor de ondergrondse parking en bij de hertekening van de bustrajecten van De Lijn in 2020 moet worden nagedacht over de rol van bussen op de Grote Markt. Wij zijn er niet van overtuigd dat elke bus nog over de Grote Markt moet rijden. We kiezen voor kleinere en elektrische bussen", zegt Lieven Dehandschutter.

Nog meer ingrepen

Voor Groen is een autoluwe Grote Markt een evidentie. "Het meeste verkeer is doorgaand verkeer, dat niet eens in het stadscentrum moet zijn. De Markt kan gezelliger worden als ze autoluw is. Een nieuwe verbinding tussen de E17 en N70 realiseren, is voor ons geen voorwaarde om de Markt autovrij te maken", stelt Sofie Heyrman.

Ook sp.a is voorstander. "Het is waarschijnlijk de enige ingreep die mogelijk is om het doorgaand verkeer in het centrum naar de ring af te leiden. De knip mag echter geen alleenstaande ingreep zijn. Ook de verbinding tussen de E17 en N70 is nodig, net als een extra in- en uitrit van de parking onder de Markt, een afslag van de Parklaan naar het Heymanplein, maatregelen om sluiproutes te vermijden en meer openbaar vervoer. We willen dan ook ingrepen in de stadskern om de handels- en horecafunctie te versterken", stelt Christel Geerts.

Bereikbaar blijven

Vlaams Belang is dan weer resoluut tegen. "Wij willen geen knip op de Grote Markt", zegt Frans Wymeersch. "Handelszaken en horeca moeten net vlotter bereikbaar zijn. Een beter stadsbusnet kan daarbij helpen."

Ook CD&V is geen voorstander. "We zijn voor een autoluwe binnenstad, geen autovrije. Dat geldt ook voor de Grote Markt. De binnenstad moet vlot bereikbaar blijven voor het autoverkeer dat naar de stad wil. Uit studies is gebleken dat de verbinding tussen de E17 en N70 verkeer uit de stad zal houden. Deze knip zal eerder ook bestemmingsverkeer weren. Dat kan niet de bedoeling zijn", vindt Johan Uytdenhouwen.

Schoolstraten

Open Vld wil wachten op de verbinding tussen de E17 en de N70. "De Grote Markt moet in een eerste fase bereikbaar blijven, minstens tot de nieuwe verbinding als alternatief gerealiseerd is, er een extra in- en uitrit is van de parking Grote Markt, er een alternatief is voor het busvervoer en er een rotonde is aangelegd om Kokkelbeek en Heymanplein te bereiken. Daarna kan een autoluwe Markt. Een elektrisch busje dat shoppers en mensen die minder goed te been zijn door de autoluwe zone vervoeren, is nuttig. Het kan niet de bedoeling zijn dat ons centrum minder bereikbaar wordt en shoppers wegblijven", reageert Ine Somers.

PVDA is ook voorstander van de knip op de Grote Markt. "We moeten doorgaand verkeer weren. Maar schoolomgevingen autoluw maken, is voor ons even belangrijk als een autovrije Grote Markt. We willen autovrije schoolstraten en autoluwe schoolomgevingen", stelt Jef Maes. 

Sommigen koppelen voorwaarden aan een autoluwe Grote Markt, zoals een extra in- en uitrit voor de ondergrondse parking.
JVS Sommigen koppelen voorwaarden aan een autoluwe Grote Markt, zoals een extra in- en uitrit voor de ondergrondse parking.



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karel Delcroix

    Leg jullie er bij neer dat de winkels in de binnenstad gedoemd zijn om te verdwijnen.... de concurentie met de baanwinkels en het shoppingcenter is te groot. Laat je door dit argument dus niet tegenhouden om die vieze draak van een markt groen en gezellig te maken. Het meeste verkeer daar rijdt inderdaad over de markt door naar andere bestemmingen.

  • Marc Spandel

    Stop met auto's naar de ondergrondse parking te 'lokken'. Dit is gewoon een kwestie van 'parkeergeld' en heeft niets te maken met een 'gezellig en verkeersvrij' centrum! Dek de ondergrondse parking gewoon af en gebruik de kelder voor andere doeleinden. Breng de markt terug in haar originele toestand. Veel veiliger, stopt filevorming, is gezelliger en aantrekkelijker en gezonder voor de omgeving!

  • patrick roels

    Er wordt nu al jaren geklaagd dat de markt een dood punt om zien is en daarmee de klanten er rond ook weg blijven

  • Erik Pauwels

    Ongelofelijk wat ze in st-niklaas uitsteken,hoveniersstraat ook geen parking meer,enkele richting dus parklaan potvast en ook het fantastische rondpunt.de partij die dit geklungel oplost zal veel stemmen tellen.

  • Patrick Van puymbroeck

    Weer de zoveelste belachelijke beslissing de markt autovrij word st niklaas echt bestuurd door kiekens?????