“Zit het je als gegoten, dan wordt het écht (w)ondergoed”: 100 jaar ervaring in lingerie bij De Wael Lingerie

Annick De Wael en haar dochter Charlotte in hun 100-jarige winkel.
JVS Annick De Wael en haar dochter Charlotte in hun 100-jarige winkel.
“In de tijd van mijn grootmoeder droeg iedereen ofwel een roze of een blauw slaapkleed. Vandaag is het toch wat leuker en kleurrijker!” Annick De Wael, zaakvoerder van De Wael Lingerie in de Hofstraat, blikt graag eens terug. En daar is zij de geknipte persoon voor, met een winkel die dit jaar precies een eeuw bestaat. Honderd jaar ervaring in ondergoed: “Zit het je als gegoten, dan wordt het echt (w)ondergoed.”

Toen Louis De Wael, de overgrootvader van Annick, op 19 maart 1919 in Sint-Niklaas zijn winkel in ondergoed en bedlinnen opstartte, had hij ongetwijfeld niet durven denken dat zijn winkel honderd jaar later nog steeds zou bestaan én nog steeds in familiehanden zou zijn. Zijn twee zonen, Werner en Petrus, namen de zaak van hem over: Werner behield de winkel op de Kokkelbeek terwijl Petrus richting Hofstraat trok om er verder te gaan als groothandel in textiel, waar hij enkele jaren ook een winkel opende. De huidige locatie van De Wael Lingerie werd dan al op de kaart gezet. Daarna was het hun schoondochter, Jeanine De Wael-Van der Kruisen, die 17 jaar lang met hart en ziel voor de zaak zorgde, om op haar beurt haar dochter Annick De Wael het werk te zien verderzetten. Zij nam op haar 26ste eerst het winkeltje in kousen en ondergoed over dat naast de lingeriezaak van haar mama ligt. In 2001 liet Annick beide winkels versmelten tot één zaak. En dit jaar duurt het verhaal van De Wael Lingerie nu al precies honderd jaar. “Het is heel fijn om die eeuw te passeren. We zijn niet de enige in Sint-Niklaas, er zijn nog een aantal winkels die al zo lang bestaan. In deze tijd lijkt dat bijna uitzonderlijk of onmogelijk, dus ben ik er wel héél fier op”, vertelt Annick De Wael (46).

“Als kind groeide ik op tussen de Vichy-lakens in blauw, roze en beige. Het was een andere tijd. Vroeger droegen de mensen een roze of een blauw slaapkleed. Nu ziet het er leuker uit, kleurrijker ook. Maar vandaag is het aanbod ook zo uitgebreid dat mensen het moeilijk vinden om te kiezen, zowel in lingerie, nachtkleding, ondergoed als badmode. Ik merk dat consumenten de laatste drie jaar ook heel erg veranderd zijn. Klanten zijn veel meer geïnformeerd als ze de winkel binnenstappen. Ze hebben vaak online al gezocht en rondgekeken.”

JVS

Wondergoed

Een deel van het aanbod vinden klanten ook terug in de webshop van De Wael Lingerie. Zo bereikt Annick ook de jongere generaties. “De winkel bestaat 100 jaar, maar ik moet ook aan de toekomst denken. Al gaat het niet zo hard online. Lingerie is nog iets waarvoor mensen naar de winkel komen. Elk model is ook anders. Op mijn webshop vind je bovendien geen beha’s. Die moet je passen en uitproberen om te weten of ze goed zitten. En alles wat ik weet door mijn jarenlange ervaring kan ik online niet doorgeven. Die service en vriendelijkheid vind je niet op het internet. Ik weet en zie wanneer het je als gegoten zit. En dan wordt ondergoed écht wondergoed.”

Annick De Wael heeft één dochter, Charlotte. Of zij als vijfde generatie het verhaal van de winkel verderzet, is nog niet duidelijk. “Ze is 17 en start in september met haar hogere studies. Wat er later gebeurt, zien we nog wel. Maar ik hoop toch dat ze op een moment ook gaat voelen wat ik voor onze winkel voel”, knipoogt Annick.

De Wael Lingerie zet een reeks speciale acties en evenementen op touw dit jaar. Elke 19de van de maand worden er via Facebook ook cadeau’s weggeven, tot eind 2019. 
Info: www.dewaeltextiel.be.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Susie Casteleyn

    Ik hou van winkels die al jaren bestaan dit geeft blijkt van kwaliteitsvol gerief. Super trouwens voor Mvr.De Wael dat ze dit met passie doet en hopelijk haar dochter dit voorts zal doen. Nog veel succes toegewenst en zeker dat je toch moet opboksen tegen de supermarkten die alles verkopen.