"Willen terug kunnen ademen in Vrasene"

BOETES TEGEN SLUIPVERKEER VERHOOGD VAN 58 NAAR 174 EURO

Burgemeester Marc Van de Vijver gaf als voorzitter van de politiezone opdracht om harder op te treden tegen het sluipverkeer.
Foto Kristof Pieters Burgemeester Marc Van de Vijver gaf als voorzitter van de politiezone opdracht om harder op te treden tegen het sluipverkeer.
De politiezone Waasland-Noord zal zijn pijlen richten op het zwaar vrachtverkeer in de dorpskern van Vrasene. Dit vrachtverkeer zoekt, via Vrasene, al te dikwijls een sluipweg om vanaf de E17 naar de E34 of de Waaslandhaven te rijden. Er is nochtans een verbod op doorgaand vrachtverkeer. Door de boetes te verhogen, wil men paal en perk stellen aan het probleem.

Door het fileleed op de Antwerpse ring is het sluipverkeer van vrachtwagens in de regio de voorbije jaren fors toegenomen. Eén van de sluiproutes is de N451, die door de dorpskernen van Vrasene en Nieuwkerken loopt.


Truckers verlaten de E17 in Sint-Niklaas om vervolgens via de N451 de Waaslandhaven te bereiken. Dit veroorzaakt steeds meer mobiliteitsfrustraties bij de inwoners. In Nieuwkerken werd er al een petitie gehouden en ook in Vrasene verstoort het vrachtverkeer de rust.

Derde graad

Burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V) zat hiervoor samen met zijn collega van Sint-Niklaas en als voorzitter van de politiezone Waasland-Noord kondigt hij nu extra maatregelen aan. Die zijn meteen van kracht gegaan. "Er was al lang een verbod voor doorgaand vrachtverkeer door Vrasene, maar in de realiteit bleken de boetes die aan zo'n overtreding gekoppeld zijn, onvoldoende reden voor bestuurders om een omweg te nemen en in de file te staan. De eventuele boete van 58 euro namen ze er, bij wijze van spreken, graag bij. Daarom hebben we nu andere verkeersborden geplaatst. Het bord C21 zorgt ervoor dat dit soort overtreding er een wordt van de derde graad en daar horen veel hogere boetes bij. Elke inbreuk geeft aanleiding tot een onmiddellijke inning van 174 euro."

Meteen op de bon

De politie voegde gisteren al meteen de daad bij het woord. Tijdens een gezamenlijke actie van de politiezone WaNo en de collega's van Sint-Niklaas werd een hele dag controle gehouden ter hoogte van veiling Profruco. Telkens werden de vrachtbrieven gecontroleerd om te zien of het om doorgaand of plaatselijk verkeer ging. Overtreders vlogen meteen op de bon en mochten rechtsomkeer maken.


"We zijn van plan om hier wekelijks controles te houden", kondigt Van de Vijver aan. "Camera's zijn ook een optie, maar ik denk dat de aanwezigheid van politie en het onmiddellijk innen van boetes veel efficiënter zal werken."


Beveren plukt als gemeente de vruchten van de aanwezigheid van de Waaslandhaven, maar soms wegen die volgens Van de Vijver niet op tegen de lasten. "En mobiliteit is net één van die lasten die steeds zwaarder wegen", vervolgt hij. "Als iedereen zich aan de regels zou houden, is een deel van het probleem al opgelost. Ik begrijp natuurlijk ook wel de frustraties van de chauffeurs die uren in de file moeten staan, maar het is aan de hogere overheid om daarvoor structurele oplossingen te zoeken. We hopen dat we met deze maatregelen eindelijk paal en perk kunnen stellen aan het sluipverkeer, zodat men in Vrasene letterlijk en figuurlijk terug rustig kan ademhalen."