"Dit boek mag zelfs vuil worden"

KUNSTHISTORICUS STEF VAN BELLINGEN BRENGT 'KINDERKUNSTENBOEK' UIT

Stef Van Bellingen (l.) en vormgever Chiel De Cuyper met het 'Kinderkunstenboek'.
Joris Vergauwen Stef Van Bellingen (l.) en vormgever Chiel De Cuyper met het 'Kinderkunstenboek'.
Vergeet de Mona Lisa van Da Vinci of de Zonnebloemen van Van Gogh. Om kinderen écht iets bij te brengen over kunst kun je hen ook zelf aan de slag laten gaan in de wereld van de kunst. Dat doet de Sint-Niklase kunsthistoricus Stef Van Bellingen met zijn nieuwe 'Kinderkunstenboek'.

"Dit is een 'doe-boek', op maat van kinderen, en allicht ook het enige boek dat ze op een creatieve manier vuil mogen maken", zegt Van Bellingen. Uiteraard zouden kinderen de grote werken uit de kunstgeschiedenis moeten leren kennen. En vanzelfsprekend komen ze op school al iets te weten over perspectief, schaduwen of kleurgebruik. Maar wat is nu dat creatief proces, de kracht van verbeelding of het verschil tussen zien wat je denkt of denken wat je ziet? En kan je kunst maken met boterhammen? In zijn nieuwe 'Kinderkunstenboek' probeert de Sint-Niklase kunstpaus en Warp-coördinator Stef Van Bellingen vooral antwoorden te geven door kinderen zelf aan de slag te laten gaan.

Even de linker- en rechterhersenhelft testen: lees niet het woord, maar zeg luidop de kleur die je ziet.
Joris Vergauwen Even de linker- en rechterhersenhelft testen: lees niet het woord, maar zeg luidop de kleur die je ziet.

Essentie

Het boek richt zich naar 9- tot 12-jarigen, een doelgroep die tijdens het kunstenparcours Coup de Ville in september in Sint-Niklaas ook een aantal activiteiten kreeg voorgeschoteld.


"En daar hebben we best veel uit geleerd. We wilden al langer een boek maken om hedendaagse kunst dichter bij kinderen te brengen. Maar dat is moeilijker dan een kunstboek te maken voor volwassenen. Voor kinderen ga je terug naar de basis, de essentie. We wilden kunst echter ook niet op de klassieke manier benaderen, door te rechtlijnig en op een paternalistische manier uiteen te zetten hoe het wel werkt. We doen het in dit boek anders, door kinderen op sleeptouw te nemen, stimulerende opdrachten te geven vanuit hun eigen leefwereld. Dat doen in dit boek de tweepotige kat Violet en Filipoop, de microbe. Zij nodigen kinderen uit om hun verbeelding en fantasie te gebruiken, zodat ze op een speelse manier vertrouwd geraken met een portret, een stilleven, identiteit, een historisch schilderij of het concept museum. Op het einde van het boek zullen kinderen op deze manier een hele reeks principes uit de kunst eerder onbewust meegekregen hebben. En ook leuk voor hen: dit boek mag vuil worden", schetsen Stef Van Bellingen en vormgever Chiel De Cuyper.

Interactie

Bedoeling is ook dat dit boek interactie oplevert, met ouders bijvoorbeeld. "Je kunt hiermee met kinderen tot een dialoog over kunst komen. Het gaat over verwondering opwekken, aan de slag gaan in je eigen wereld, doen en ontdekken. Kinderen leren altijd dat een potlood dient om te tekenen en een gom om te corrigeren. Maar met een gom kan je ook een tekening maken, met tipp-ex kan je ook schilderen. Hoe kleuren werken, kun je dan weer aanleren door hen cocktailsaus te laten maken. Soms werd het voor ons echter óók complex om in hun leefwereld binnen te dringen. 'Wat zou je redden als je huis afbrandt?', vroegen we bij een voorafgaande test aan kinderen. Het merendeel dacht aan hun smartphone. Een leuke vraag wordt dan: 'Wat zou je redden als je smartphone het dreigt op te geven?' Dat is de digitale dualiteit: hoe het tastbare en ontastbare vandaag met elkaar vervlochten zijn. Dit boek zal kinderen doen nadenken over de realiteit en hoe die zich aandient. En precies in deze leeftijdscategorie bloeit hun leefwereld razendsnel open. Een ideaal moment om op reis te gaan door de wereld van de kunst."


Het 'Kinderkunstenboek' wordt uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts, kost 14,95 euro en ligt vanaf dit weekend in de boekhandels.