Verwarring rond ‘speed pedelecs’: op rijbaan of fietspad?

Met de ‘speed pedelec’ op straat fietsen, kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Benoit De Freine Met de ‘speed pedelec’ op straat fietsen, kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Verwarring troef voor gebruikers van ‘speed pedelecs’. In de Tuinlei en Steenwinkelstraat moeten ze verplicht op de baan rijden, terwijl ze wat verderop in Aartselaar van het fietspad mogen gebruikmaken. Oppositiepartij Groen ziet een simpele oplossing: “Geef gebruikers de vrije keuze.”

Zeg niet zomaar ‘elektrische fiets’ tegen een ‘speed pedelec’. Met een gewone elektrische fiets rij je maximum 25 kilometer per uur, terwijl je met de zogenaamde ‘speed pedelec’ 45 kilometer per uur kan rijden. Dat maakt hem meteen ook zo interessant voor woon-werkverkeer en dus zie je het voertuig alsmaar vaker opduiken in het straatbeeld. Alleen is het niet altijd duidelijk welke positie de ‘speed pedelec’ inneemt in het verkeer. In de Tuinlei en de Steenwinkelstraat in Schelle mogen de gebruikers niet op het fietspad en moeten ze verplicht op de rijbaan rijden. Maar amper een paar honderd meter verderop, in de Bist, op het grondgebied van Aartselaar, hebben de gebruikers dan weer de vrije keuze.

Stan Scholliers met zijn ‘speed pedelec’.
Benoit De Freine Stan Scholliers met zijn ‘speed pedelec’.

“Bizarre situatie”

“Gemeenten mogen van de wetgever hun goesting doen, maar dat creëert dus regelmatig bizarre situaties”, zegt oppositieraadslid Stan Scholiers (Groen). “Vanaf het grondgebied van Schelle moet de ‘speed pedelec’ opeens het fietspad verlaten om op de drukke rijbaan te fietsen. Dat leidt niet alleen tot ongenoegen van de talloze automobilisten, het is ook niet zonder gevaar. De ‘speed pedelec’ moet zich op de baan bewegen tussen auto’s, vrachtwagens en autobussen. In Aartselaar is het dan weer net verboden om te fietsen op drukke wegen als de Cleydaellaan of de Kontichsesteenweg. Geraak hier als gebruiker van een ‘speed pedelec’ maar eens wijs uit.”

Volgens Scholiers is er een simpele oplossing: de ‘speed pedelec’-gebruiker de vrije keuze geven. “Een ‘speed pedelec’ gaat immers niet altijd zijn maximale snelheid rijden. Dat is afhankelijk van de drukte op het fietspad en op de rijbaan, het weer en of het dag dan wel nacht is. Maak je de keuze om traag te rijden, moet je kunnen opteren voor het fietspad. De meeste gebruikers van speed pedelecs verkiezen doorgaans ook het fietspad, omdat ze zich daar veiliger voelen. Maar het spreekt voor zich dat ze dan de andere gebruikers van het fietspad niet in gevaar mogen brengen. Hoe dan ook is het tijd dat Schelle en haar buurgemeenten eens rond de tafel gaan zitten en een uniform systeem uitwerken.”

Al discussie gevoerd

Burgemeester Rob Mennes (CD&V) ziet echter geen redenen om het huidige systeem voor ‘speed pedelecs’ aan te passen. “We hebben deze discussie gevoerd in de verkeersadviesraad en daar is men van het standpunt dat ‘speed pedelecs’ niet thuishoren op het fietspad. Onze fietspaden zijn op sommige plaatsen maar 1,5 meter breed en niet uitgerust voor ‘speed pedelecs’. Als je daar 45 kilometer per uur op rijdt, breng je de andere weggebruikers in gevaar. De ‘speed pedelecs’ verplichten de rijbaan te gebruiken, is dus logisch. Zeventig procent van onze rijbanen in Schelle valt bovendien onder de zone 30.”




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gert De Schepper

    Speedpedelecs verplicht op de rijbaan is je reinste onzin. Het is een fiets en heeft zijn plaats op het fietspad. In de bebouwde kom zone 30 is er keuze tussen rijbaan of fietspad. De bestuurder moet wel altijd inschatting maken van de verkeerssituatie en snelheid aanpassen waar nodig, zoals trouwens iedere bestuurder moet doen van eender welk vervoermiddel.

  • GUIDO MERTENS

    Weer typisch Groen ' laat de mensen hun goesting doen ' een voorbeeld van hoe zij willen regeren...Ik dacht dat speedpelecs op de baan moesten rijden en dat is maar logisch ook, ten eerste voor de veiligheid van de andere fietsers en ten tweede vanwege hun snelheid want geef toe die mannen ( en vrouwen ) voelen hun oppermachtig op hun gevaarte!

  • Charles Van den Ryn

    Fietspaden zijn op sommige plaatsen maar 1.50 breed. Wat dan met de allerhande bakfietsen, die maken het ook niet veiliger voor onze kinderen.

  • Erwin Vandriessche

    Wat voor een zeverland zijn wij eigenlijk en hoe moeten de buurlanden wel over ons denken? Of het nu een bromfiets is of een E-bike die meer dan 25 km/h haalt, dan vind ik dat die binnen de bebouwde kom niet op een fietspad hoort maar op de rijbaan. En buiten de bebouwde kom mag hij op een fietspad die breder is dan 2m zodat een veilige passage van andere fietsers gewaarborgd blijft!

  • Stefan Peeters

    Maak alle bebouwde kommen zone 30, dan is het probleem gelijk opgelost en mogen zowel de speed pedelecs, net als de bromfietsen en de auto's niet sneller. Verder sluit ik mij aan bij de bemerking van Dennis Andersen, +25 km per uur, moet op de openbare weg, en niet op het fietspad.