Spoorwegtunnel Wezemaal komt er in 2021

CD&V vraagt NMBS ook opwaardering stopplaats

Ruim anderhalf jaar bleef het stil rond het project, maar vorige week heeft spoorwegbeheerder Infrabel tijdens een overleg met de gemeente Rotselaar bevestigd dat er een ondertunneling van de spooroverweg aan de stopplaats van Wezemaal komt. De bouw moet over drie jaar beginnen.
Dit beeld moet met de komst van een spoorwegtunnel verdwijnen.
Sven Ponsaerts Dit beeld moet met de komst van een spoorwegtunnel verdwijnen.

“Het Rotselaarse gemeentebestuur is al vele jaren vragende partij voor de aanleg van een tunnel. De bouwplannen worden nu geconcretiseerd”, zegt burgemeester Dirk Claes (CD&V). “De vooropgestelde timing voor de uitvoering is 2021. Het station van Wezemaal is momenteel hét mobiliteitsknooppunt in Rotselaar. Toen ik burgemeester werd, stopten er in Wezemaal slechts vier treinen per dag. We hebben dit dankzij een goede samenwerking met de NMBS kunnen uitbreiden tot een succesvol station met dagelijks meer dan 110 treinstops en meer dan 700 reizigers” aldus Claes. CD&V Rotselaar wil hierop voortbouwen. “We gaan voor een slim mobiliteitsplan. Met meer aandacht voor fietsers en een kwalitatief en uitgebreid aanbod van openbaar vervoer” vertelt lijsttrekker Jelle Wouters.

Ondertunneling en opwaardering stopplaats

“Het belangrijkste speerpunt is de ondertunneling van de spooroverweg in de Langestraat. Een tunnel zou een verbetering voor de verkeerssituatie betekenen: het is veiliger voor de pendelaars die nu nog te vaak oversteken bij neergaande slagbomen. Een tunnel is ook beter voor de doorstroming van de fietsers en het autoverkeer.” CD&V Rotselaar vraagt de NMBS ook een verhoogd perron en overdekte fietsenstallingen, met camerabewaking om fietsdiefstallen tegen te gaan. Ook Mobipunten met opbergkastjes, deelfietsen, elektrische laadpalen en Wi-Fi zou de vele dagelijkse pendelaars ten goede komen.

Herlokalisatie stopplaats

De NMBS onderzoekt momenteel bovendien nog een ander, reeds jarenlang hangend project – dat van de eventuele herlokalisering op langere termijn van de stopplaats naar de Danone-site in Rotselaar. “Dit kan voor CD&V alleen als er vooraf aan enkele belangrijke voorwaarden is voldaan”, stelt Wouters. “Zo willen we dat eerst de fietssnelweg langs de spoorweg tussen Aarschot en Leuven wordt gerealiseerd. Zo fietst de pendelaar op slechts vijf minuten binnendoor van het station in Wezemaal naar de Danone-site in Rotselaar. Daarnaast is het belangrijk dat de NMBS zich engageert voor een ruimer treinaanbod vanuit Rotselaar met rechtstreekse IC-treinen naar Brussel, evenals extra investeringen in autoparking, overdekte fietsenstallingen en goede aansluitingen met de Lijn met een overstapperron voor bus en trein.”

De treinstopplaats van Wezemaal
Ponsaerts De treinstopplaats van Wezemaal



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.