Doortrekking N60 start in 2017

VOLGENS KABINET WEYTS IS HET ENKEL NOG WACHTEN OP PARTNERS EN ONTEIGENINGEN

De huidige N60 in Ronse met links in beeld het kasteel De Malander.
Foto Ronny De Coster De huidige N60 in Ronse met links in beeld het kasteel De Malander.
Het ziet er voorlopig naar uit dat de realisatie van de missing link van de N60 tussen Nukerke en Ronse al in 2017 kan starten. Dat heeft het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bevestigd. "We gaan binnenkort op zoek naar private partners en de onteigeningen kunnen vrij snel gebeuren", aldus woordvoerder Jeroen Tiebout.

De Road Federation Belgium luidde begin deze week via Touring de alarmklok over de zogenaamde 'missing links' die nog moeten gerealiseerd worden. In totaal gaat het over 162 knelpunten in het Belgische wegennet, die problemen veroorzaken voor de mobiliteit, de verkeersveiligheid en de strijd tegen luchtvervuiling. "Als er aan dit tempo verder wordt gewerkt, dan is men pas in 2070 klaar met de realisaties van die werken", liet Touring weten. De realisatie van de missing link van de N60 tussen Nukerke en Ronse werd ook in dat rapport opgenomen. "De doortrekking van de N60 is belangrijk om het verkeer tussen de Gentse haven en het Waalse en het Noord-Franse hinterland vlotter te laten verlopen" zegt Danny Smagghe van Touring. "Maar het blijft natuurlijk een afwachten of er wel voldoende centen voorhanden zijn", klinkt het.

Raad van State

Een bewoner uit de Fiertelmeers, die niet met naam in de krant wou, wist op basis van een politieke bron dat de realisatie van de N60 op het grondgebied van Ronse zeker nog 20 jaar zou duren. "Voor de Vlaamse overheid zijn er immers andere prioriteiten wat de mobiliteit betreft", zei hij nog. "Bovendien is het bijna zeker dat de Raad van State het huidig Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) zal afkeuren. Meer bepaald de doortocht aan de Schavaart lijkt niet in overeenstemming met de wetgeving."

Kredieten voorzien

"Nog eens 20 jaar wachten op de doortrekking van de N60: dat kan echt niet", verzekert Jeroen Tiebout, woordvoerder van het kabinet Weyts. "Als alles meezit, dan zou de aanvang van de werken al in 2017 kunnen plaatsvinden. Er zijn al kredieten voorzien voor die periode voor de uitvoering en aangezien het om een publiek-private samenwerking gaat, wordt er binnenkort een openbare aanbesteding uitgeschreven", legt Tiebout verder uit.

Minimale effecten

Sinds de plannen van de doortrekking van de N60 gekend zijn, stak er een proteststorm op in de Ronsese wijken Schavaart en Fiertelmeers. Zij richtten het actiecomité 'Geen Streep door Ronse' op in de hoop dat de overheid de plannen voor een viaduct in die buurt zou wijzigen. Volgens het actiecomité schiet haar doel voorbij qua efficiëntie.


"Uit het verkeerskundig onderzoek blijkt overduidelijk dat de nieuwe weg minimale effecten op de verkeerssituatie zal hebben, want het zwaar verkeer van bijvoorbeeld van en naar de industriezone Klein-Frankrijk zal van de invalswegen blijven gebruik maken. Na grondige studie van het millieu-effectenrapport (MER) komen we tot de vaststelling dat deze doortrekking een heel lage prioriteit heeft in het oplossen van de Ronsese verkeersproblemen", klinkt het.


Toch heeft ook burgemeester Luc Dupont er het volste vertrouwen in dat al binnen twee à drie jaar met de realisatie van de doortrekking kan gestart worden. "Het gaat hier over een publiek-privatesamenwerking", zegt de burgemeester. "En bovendien zit de Vlaams overheid voor de realisatie op schema."