Jacht op snelheidsduivels moet versnelling hoger

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN RANST

De flitspaal aan de Zandhovensesteenweg kwam er het voorbije voorjaar bij.
Benoit De Freine De flitspaal aan de Zandhovensesteenweg kwam er het voorbije voorjaar bij.
Verkeersveiligheid is ook in Ranst een thema dat bij veel mensen leeft. Zeker op de verbindingswegen tussen de verschillende deeldorpen durven chauffeurs het gaspedaal al eens te diep in te duwen. Hoe willen de politici dit probleem oplossen?

Tine Muyshondt - die op 14 oktober de lijst zal trekken van CD&V - is in de huidige legislatuur als schepen bevoegd voor verkeersveiligheid. Muyshondt vindt dat er de voorbije jaren heel wat is gerealiseerd om snelheidsduivels af te schrikken. "In september 2017 trad er in Ranst een nieuw snelheidsplan in voege, waardoor je op geen enkele gemeenteweg nog sneller mag rijden dan 70 kilometer per uur", opent Muyshondt. "Zo'n plan invoeren is natuurlijk één zaak, maar je moet de naleving ervan nadien ook effectief proberen af te dwingen. Dat deden we onder andere door extra onbemande snelheidscamera's te plaatsen. Afgelopen voorjaar kwam er bijvoorbeeld een flitspaal bij aan de Zandhovensesteenweg in Oelegem. Verder voerden we eerder al een systeem met trajectcontrole in aan de Ranstsesteenweg. Deze maatregelen hebben zonder twijfel een afschrikeffect voor hardrijders. Wie op één van die plaatsen eens tegen de lamp loopt en een boete moet betalen, zal nadien wel beter opletten."


Hoewel onbemande camera's niet goedkoop zijn, ziet Tine Muyshondt het wel zitten om op enkele strategische plaatsen er nog enkele bij te zetten. "Op verschillende invalswegen staan al ANPR-camera's met nummerplaatherkenning. Die systemen kunnen met enkele technische ingrepen perfect worden uitgebreid met trajectcontrolemeting. Los daarvan moeten er uiteraard ook mobiele controles blijven gebeuren door de politie. Wanneer burgers klagen over te snel verkeer in een bepaalde straat, vragen we de politie steeds om de situatie te bekijken."


Voor Groen is verkeersveiligheid één van de stokpaardjes. Lijsttrekker Luc Redig ziet wel heil in de inzet van enkele extra 'flitsbakken', maar voor trajectcontroles is de huidige groene fractieleider in de gemeenteraad minder gewonnen.


"Trajectcontrole is een prima systeem op autosnelwegen of op lange wegen zonder al te veel zijstraten. Op de plaats waar het Ranstse gemeentebestuur trajectcontrole heeft ingezet, is het systeem veel minder effectief", beweert Redig. "Mensen die te snel rijden en voor het einde van de Ranstsesteenweg een zijstraat induiken ontspringen de dans, want zij passeren maar één meetpunt. Die manier van werken gaan toepassen op andere plaatsen in Ranst lijkt me sowieso niet het beste idee. Een traditionele flitspaal kan veel effectiever zijn."


Nog volgens Redig kan het snelheidsplan dat vorig najaar werd gelanceerd beter. "Nu zitten we met drie verschillende zones. Op sommige plaatsen mag je 30 kilometer per uur, op andere 50 en hier en daar ook nog 70. Eigenlijk vinden we dat te verwarrend voor de weggebruikers", vertelt Redig. "Als het aan ons zou liggen blijven er in de toekomst nog slechts twee snelheidszones over op onze gemeentewegen: 30 in de dorpskernen en 50 daarbuiten. Op gewestwegen, die dus niet onder onze bevoegdheid vallen, kan 70 nog wel. Op vlak van verkeer zien we wel vaker dat de huidige bestuursploeg goedbedoeld maatregelen probeert in te voeren, maar dat de uitwerking niet helemaal op punt staat. Zo werden er in deze legislatuur ook fietsstraten ingevoerd op plaatsen die zich daar eigenlijk minder toe lenen en laat de signalisatie in die straten vaak te wensen over." Wat het snelheidsplan betreft laat schepen Muyshondt weten dat er na ongeveer een jaar - rond deze tijd dus - sowieso een evaluatie is voorzien. (KDC)

Snelheidsduivels scheuren door de Vaartstraat.
Benoit De Freine Snelheidsduivels scheuren door de Vaartstraat.