"Sèg Devos! Ja, Lemmens? Wij bestaan al 130 jaar!"

SAUZENFABRIKANT VIERT VERJAARDAG MET ZES UNIEKE POTTEN

©PHOTO NEWS
Devos Lemmens mag dit jaar 130 kaarsjes uitblazen en dat laat het bedrijf niet onopgemerkt voorbij gaan. Met kerst zet het zes iconische potten op tafel gevuld met de saus der sauzen voor ons land: mayonaise. "Ons authentiek recept is deel geworden van de Belgische eetcultuur", klinkt het trots bij de bedrijfsleiding in Puurs.

Toen Henri Devos en Elisabeth Lemmens in 1886 hun beenbouwerij openden in Antwerpen, konden ze vast niet vermoeden dat ze aan de wieg stonden van wat nu de marktleider is in ons land wat betreft mayonaise en koude sauzen. "Er zijn heel veel foodtrends geweest, maar het bourgondische van de Belg, het genieten van lekker eten en eenvoudige gerechten in goed gezelschap, dat is niet veranderd. Mayonaise zit diep geworteld in de Belgische eetcultuur. 96 procent van de Belgen koopt minstens een keer per jaar mayonaise of koude sauzen en wij zijn de referentie", zegt Lies Eeckman, marketing director van Continental Foods België.

RV

Origineel recept

Voor het succes van het merk ziet ze drie redenen: de sterke historiek, de iconische reclamecampagnes ('Zeg Devos?' 'Ja Lemmens' hoor je intussen al meer dan twintig jaar op de radio) en de unieke smaak. "We hanteren voor de mayonaise nog altijd het originele recept en wijken daar ook niet vanaf. We houden vast aan onze geschiedenis, ook na de aanpassing van de mayonaisewet volgend jaar waarna producenten het recept mogen aanpassen en de hoeveelheid olie mogen verlagen. Wij gaan dat niet doen." Op zich is dat recept simpel: raapzaadolie, azijn, eigeel, azijn en mosterd. "Onze mayonaise wordt gemaakt zoals u en ik dat zouden doen in onze eigen keuken, maar dan met veel grotere vaten en mixers", vertelt directeur Jean-Luc Van Vyve ons bij een rondleiding in de productiehal. Op de eerste verdieping worden de sauzen in gesloten ketels bereid, op het gelijkvloers worden ze via afvulleidingen in hun verpakkingen gepompt. Aan sneltreinvaart rollen de flesjes van de band om vervolgens op paletten te worden gestapeld en te worden afgevoerd naar externe magazijnen of het buitenland. Gisteren waren ze gevuld met mayonaise, vandaag kan dat een andere saus zijn. Het volume blijkt bedrijfsgeheim.

Davy De Vlieger.
David Legreve Davy De Vlieger.

Getest bij personeel

Dat veiligheid en hygiëne erg belangrijk zijn, uiteraard niet. Bezoekers komen er niet in zonder stofjas, haarnet en gewassen en gedesinfecteerde handen. "De potjes worden voor vulling uitgeblazen om te voorkomen dat er toch maar iets in zou belanden dat er niet in thuishoort", wijst Van Vyve. De flessen en potten worden uitgevoerd naar Nederland, het noorden van Frankrijk, Griekenland en Bulgarije, maar de focus ligt in hoofdzaak op België. "We staan heel dicht bij de Belgische consument, want wij zijn Belgisch. We testen bij Belgische consumenten en kunnen kort op de bal spelen", geeft managing director Davy De Vlieger aan. Zo worden de smaken ontwikkeld door drie medewerkers van de R&D-afdeling en in eerste instantie bij het eigen personeel getest. Continental Foods stelt in Puurs 250 mensen tewerk.