Ga naar de mobiele website
^ Top

Stopt trein straks in Pelt-Nord en Midi?

NOG GEEN DUIDELIJKHEID OVER TOEKOMST STATIONS IN NOORD-LIMBURG

Neerpelt-station is het grootste van de twee en is relatief drukker.
Foto's Karolien Coenen Neerpelt-station is het grootste van de twee en is relatief drukker.
Amper een kilometer liggen de treinstations van Overpelt en Neerpelt uit elkaar. Door de fusie tot Pelt, vragen heel wat treinreizigers zich af wat er met de twee stations zal gebeuren. Sommigen spreken lachend over Pelt-Midi en Pelt-Nord, zoals in Brussel. Voorlopig heeft nog niemand de knoop doorgehakt. "Ik vrees dat het nog een klucht gaat worden", voorspelt Stefan 't Jolyn van spoorvakbond ACOD.

Sinds het station van Overpelt in 1978 opnieuw geopend werd, is de situatie in Noord-Limburg opvallend. In een regio waar er behalve in Lommel en Hamont (sinds 2014) amper treinen meer stoppen, is dat wel het geval op twee locaties die nauwelijks één kilometer uit elkaar liggen. Het station in Overpelt is natuurlijk handig voor Overpeltenaren zelf, maar verder vooral voor personen (zoals studenten op vrijdagavond) die op die manier ontsnapten aan de relatieve drukte in Neerpelt. Door de komst van Pelt, zou de situatie nog unieker worden, want dan heeft één gemeente plots twee stations. "Maar dat zou niet logisch zijn. Wij zijn toch geen grootstad zoals Brussel", zegt treinreiziger Davy Hermans.


Volgens Gert Cuppens, die regelmatig blogt over het treinverkeer in Noord-Limburg, kwam de opstapplaats in Overpelt er destijds als compensatie voor het feit dat bepaalde arbeiders niet meer in Overpelt konden werken, maar naar Olen moesten.

Het station van Overpelt ligt op amper een kilometer verder.
Karolien Coenen Het station van Overpelt ligt op amper een kilometer verder.

Logischere verdeling

Een aantal Noord-Limburgers hopen dan ook op een logischere verdeling van de stations. "In Achel en Sint-Huibrechts-Lille, de twee volgende kerkdorpen die de trein passeert, is er geen station. Nochtans was dat ooit anders in de tijd van de IJzeren Rijn. Toen die verdween, zag men niet langer het maatschappelijk nut om beide stations nog open te houden", vertelt Hermans.


De vraag is dus: wat met het station in Overpelt? Blijft het open en welke naam krijgt het dan? NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is duidelijk: "Dat het station van Overpelt zou verdwijnen, is momenteel niet aan de orde. Pelt zal niet de eerste gemeente zijn met meerdere stations op het grondgebied", verwijst hij naar steden als Antwerpen, Gent, Brussel, Luik en Mechelen. Ook twee kleinere Vlaamse gemeenten hebben die eer, zo kan je in Zeebrugge afstappen in het dorp en aan het strand. In Balegem is er de keuze tussen Balegem-Dorp en Balegem-Zuid. Ook van een naams-wijziging is er volgens Temmerman voorlopig geen sprake.


Stefan 't Jolyn legde de vraag over de stopplaatsen voor aan de verantwoordelijke ambtenaar. "Volgens hem beslist de NMBS over de namen en het behoud van de stopplaatsen. Bij de spoorwegmaatschappij zien ze trouwens geen reden om het moeilijk te maken voor de reizigers, en de huidige naam aan te passen. Een verandering zouden ze alleen overwegen, mochten er vragen komen van de nieuwe gemeente Pelt. Een andere verantwoordelijke beweert dat er wordt overwogen om de stopplaatsen af te schaffen of te wijzigen", aldus 't Jolyn.

Parking

Gert Cuppens hoorde ook al dat Overpelt geschrapt zou worden: "Omdat het station van Neerpelt comfortabeler is om op te stappen, zou dat station behouden blijven. De vraag is dan of er voldoende parking is." Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Meer over


Meld een bug