Wegenwerken nekken krantenwinkel

DAGBLADHANDEL DAISY SLUIT NA TWINTIG JAAR DOOR VERLIES KLANTEN

De krantenwinkel van Daisy (links), naast tuincentrum Michaux, heeft definitief de deuren gesloten en staat te koop.
Vertommen De krantenwinkel van Daisy (links), naast tuincentrum Michaux, heeft definitief de deuren gesloten en staat te koop.
De wegenwerken aan de Leuvensestraat in Sint-Joris-Weert eisen hun eerste 'slachtoffer'. De plaatselijke krantenwinkel van Daisy Volders moet door het verlies aan klanten na twintig jaar definitief de deuren sluiten. "Ik heb nu twee part-time jobs in de plaats", zegt Daisy. Eerder verhuisde ook al een apotheek noodgedwongen naar de Stationstraat.

De ingrijpende werken, die half augustus startten, zouden midden april 2018 klaar moeten zijn. Intussen brengen ze echter heel wat hinder met zich mee. De halte 'Hollestraat' in de Leuvensestraat op de lijn 337 tussen Leuven, via Oud-Heverlee en Sint-Agatha-Rode, en Waver is al sinds augustus niet meer bediend. Schoolkinderen komen te laat op school en buurtbewoners moeten minstens twintig minuten stappen tot aan de bushalte aan de Zoete Waters. Grootste slachtoffer zijn misschien echter de handelaars. Daisy Volders was twee weken geleden zelfs genoodzaakt haar krantenwinkel te sluiten, die ze al twintig jaar uitbaatte.

Vertommen

Andere job zoeken

"In de eerste fase van de werken verloor ik zestig procent van mijn omzet. Toen ze verschoven naar de weg voor mijn deur, werd dat zelfs zeventig procent. Er kwamen geen passanten meer, terwijl zij net voor mijn inkomsten zorgden. Ze kwamen van Waver, Overijse, Haasrode en van scholen. De mensen kenden me en kwamen vaak een praatje slaan. Ik vreesde al voor een slechte afloop. Daarom begon ik een tijdje geleden werk te zoeken", legt Daisy uit. "De gemeente had meer mogen communiceren. De signalisatie aan de werken liep al van in het begin in het honderd. Door het verdwijnen van de bushalte zijn ook de ouderen aan hun lot overgelaten."


Ook haar buren van tuincentrum en bloemenwinkel Michaux voelen de gevolgen. "De werken vinden plaats op de enige fatsoenlijke ontsluitingsweg. Sinds de krantenwinkel hiernaast ermee gestopt is, zitten we op een eiland. We draaien makkelijk veertig procent minder omzet. Dat is allesbehalve leuk. Allerheiligen komt eraan, normaal een topperiode voor ons. Maar ik heb geen flauw idee wat en hoeveel te bestellen bij mijn leveranciers. We waren de enige parochie na de gemeentefusie van begin 1977 waar er nog flink wat handelaars zaten, maar nu is het veel minder. Op de tijd dat ze hier die werken uitvoeren, zetten ze in China een hele stad recht", zegt Carine Michaux-Declerc van de gelijknamige winkel.

Vertommen

Werken 20 jaar te laat

Ook bij de buurtbewoners heerst er veel ongenoegen. "Deze werken hadden er twintig jaar geleden al moeten komen. Nu gebeurt alles tegelijk. Er zijn ook veel auto's die hier naar beneden rijden. Dat is verboden, maar iedereen veegt er zijn voeten aan", aldus een ontevreden buurtbewoonster.


De sluiting van de krantenwinkel verbaast bewoonster Bea Criegers van de Leuvensestraat niet. "Ook de apotheek verhuisde half september door de werken naar de Stationstraat. Ik vrees dat ze de eindtermijn van half april trouwens niet zullen halen. Nochtans snakken we daarnaar. Nu moeten we tot aan de Zoete Waters stappen om een bus te nemen, dat is onverantwoord. We zitten al even zonder bushalte, geen pretje als het regent. De kinderen komen bovendien steevast te laat op school. Daar zijn veel klachten over", zegt ze.

Voetgangers lift geven

Schepen van openbare werken Adri Daniëls (CD&V) woont zelf in de Leuvensestraat. "We doen er alles aan om de werken op tijd af te krijgen. Nadat deze fase afgelopen is, zullen de werken vanaf de kerk tot de Hollestraat aanvangen", weet hij. "Zelf nemen we ook initiatieven. Zo roep ik de bestuurders op om mensen een lift te geven, wanneer ze iemand zien afstappen aan de bushalte Zoete Waters. Ik heb zelf al een handvol voetgangers meegenomen. We hebben De Lijn om een oplossing gevraagd, maar ze bieden alleen een peperdure vervangbus aan. Verder willen ze niet meewerken. Het is wel de bedoeling dat een deel van de abonnementen van de buurtbewoners terugbetaald zullen worden, gezien de hinder die ze ondervinden."