Ga naar de mobiele website
^ Top

Vracht luchthaven in duikvlucht

NIEUWE UITBATER EGIS INVESTEERT 8,5 MILJOEN EURO

Het vrachtverkeer op de luchthaven Oostende-Brugge is gedaald de voorbije zes maanden.
Benny Proot Het vrachtverkeer op de luchthaven Oostende-Brugge is gedaald de voorbije zes maanden.
Het vrachtverkeer op de luchthaven Oostende-Brugge is de voorbije zes maanden fors gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat is amper een verrassing vermits ANA Aviation, de grootste vrachtklant op de luchthaven, eind mei naar Luik verhuisde. Egis, de nieuwe private uitbater van de luchthaven hoopt tegen 1 augustus van start te gaan.

De regionale luchthaven Oostende-Brugge verhandelde in de eerste zes maanden van 2014 18.353 ton vracht. Vorig jaar was dat voor diezelfde periode nog 26.403 ton. De sterke daling ligt voornamelijk aan het vertrek van ANA Aviation. De vrachtmaatschappij was goed voor de grootste aandeel vracht op de luchthaven. Sinds het vertrek eind mei zakte de vracht dan ook met 74,6 procent in juni. Toch was de daling ook al eerder voelbaar. "De vrachtcijfers zitten al enkele jaren in dalende lijn. ANA is er nooit in geslaagd om het volume van MK Airlines te behalen", zegt luchthavendirecteur Gino Vanspauwen.

Marcel Buelens.
ISOPIX Marcel Buelens.

Meer passagiers

Er zijn weliswaar ook goede cijfers. Zo kreeg de luchthaven dit jaar al 106.248 passagiers over de vloer, een stijging met 6,6 procent. Ongeveer drie vierde van het aantal passagiers komt op naam van Jetairfly. Ook het aantal bewegingen zit in de lift. De luchthaven mag in de eerste zes maanden van 2014 een stijging van 32,8 procent noteren tot 16.230 bewegingen.


Ondertussen is het nog altijd afwachten wanneer private uitbater Egis aan de slag kan in de luchthaven. Marcel Buelens, die CEO wordt in Oostende en Deurne, hoopt ten vroegste op 1 augustus of ten laatste 1 september aan de slag te gaan. "We zitten sowieso in de laatste rechte lijn. Het zou me sterk verwonderen mocht er nu nog een kink in de kabel komen", zegt de CEO vol vertrouwen. De overnamedatum is nochtans al regelmatig opgeschoven en ook op de luchthaven werd nog geen datum doorgegeven aan de administratie. "We hopen dat er eind deze week, begin volgende week duidelijkheid komt. Ook de betrokken werknemers hebben recht op duidelijke informatie", zegt Buelens. Er waren verschillende redenen voor het uitstel, waaronder de regering in lopende zaken en een bezwaar van de Europese commissie op de nieuwe structuur voor de regionale luchthaven. "Wat dat laatste betreft hebben we een dossier ingediend bij Europa en we hebben goede hoop dat dit goedgekeurd zal worden. Het is nog een kwestie van de goede handtekening op de juiste documenten."

Nieuw businessplan

Egis heeft ondertussen een nieuw businessplan goedgekeurd waarbij rekening wordt gehouden met het vertrek van ANA. "We hebben ons gebaseerd op wat overblijft en een voorstel uitgewerkt voor de eerstkomende jaren. We zullen zware inspanningen moeten leveren om weer business naar Oostende aan te trekken, maar we denken dat het met het prille economische herstel mogelijk is om binnen een aanvaardbare periode de verloren tonnage terug op te halen", zegt Buelens. Egis zal 8,5 miljoen euro investeren in de luchthaven. "Ook de overheid zou via de LOM, de luchtvaartontwikkelingsmaatschappij ook enkele investeringen doen, waardoor we de site kunnen opbouwen dat modern genoeg is om nieuwe klanten aan te trekken."



Meld een bug