Vlammen met fietsen zonder remmen

SPECTACULAIR EK 'FIXED GEAR' TE GAST OP OOSTENDE KOERST

De deelnemers aan het Europees kampioenschap 'fixed gear' passeren een kunstwerk van The Crystal Ship.
Foto Proot De deelnemers aan het Europees kampioenschap 'fixed gear' passeren een kunstwerk van The Crystal Ship.
Oostende Koerst heeft dit weekend uitgepakt met het Europees kampioenschap 'fixed gear'. Daarbij scheuren de wielrenners zonder remmen en zonder versnellingen over een vast parcours. Met de Duitse medeorganisatoren Rad Race wil Oostende Koerst een overeenkomst voor drie jaar afsluiten.

Oostende Koerst is voor de lokale wielerliefhebbers een vaste afspraak. Het event, georganiseerd door wielerclub Bidonvelo, begon jaren geleden kleinschalig met een wedstrijd voor Oostendse clubs en wielrenners. Maar het event groeit jaar na jaar. "Dit keer probeerden we het wielerevenement internationaler te maken: van één dag koersen gingen we nu voor het eerst naar een volledig weekend", vertelt Bart Roels van Bidonvelo. "We spraken de Duitse organisatie Rad Race aan. Die richt overal - van Londen over Berlijn tot in Rotterdam - 'fixed gear'-wedstrijden in. En nu dus ook in Oostende."

Australië en Japan

Oosteroever vormde het ruige decor voor het Europees kampioenschap. 220 renners uit dertien landen schreven zich in. 'Fixed gear'-tweewielers kan je best vergelijken met fietsen voor het baanwielrennen: geen versnellingen, geen remmen. "Als je toch wil remmen, moet je keihard tegentrappen of tegenwerken, waarop je natuurlijk wel begint te slippen. Dat maakt het allemaal spectaculair", weet Roels. Ingo Engelhardt van Rad Race is alvast dol op Oostende. "We krijgen aanvragen om races te organiseren in Australië en Japan, maar we moeten alle aanvragen op hun haalbaarheid bestuderen. Oostende, en vooral het havengebied, sprak ons meteen aan. 'Fixed gear' is populair in Duistland, maar in België moet het nog aan bekendheid winnen. Of je er een professionele carrière mee kan uitbouwen? Nee, 'it's all about fun and glory'. Onderschat de sport niet: je moet sterke beenspieren hebben om te versnellen - want je hebt geen versnellingsapparaat - of om af te remmen." Om een idee te geven: sommige renners halen snelheden tot 60 kilometer per uur. Behalve het Europees kampioenschap stonden alternatieve races gepland, zoals om ter traagst of het langste slipspoor.


Tussen het internationale deelnemersveld, met renners uit onder meer Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Nederland, is het zoeken naar Oostendenaars die een gooi doen naar de Europese titel. Hans Koenraads, lid van Bidonvelo, zit al een tijdje in het 'fixed gear'-circuit.

Zoals surfen

"Ik train eigenlijk op een gewone koersfiets, want met een 'fixed gear' mag je niet op de openbare weg, aangezien die geen remmen heeft. Toch kan ik op de wielerpiste in sportpark De Schorre eens goed mijn 'pistevelo' uittesten. In Nederland zijn er een twaalftal races per jaar, maar in België niet. Ik hoop dan ook dat het event volgend jaar terugkeert. Ik kan moeilijk verwoorden wat 'fixed gear' zo uniek maakt. Je hebt een heel vrij gevoel, een beetje zoals bij surfen of skaten. Toch wordt er ook tactisch gereden. Zo kan een groter of kleiner tandwiel al een groot verschil uitmaken."


Oostendenaar Joris Maes, eveneens Bidonvelo-lid, deed voor de eerste keer aan zo'n competitie mee. "Ik deed vroeger nogal wat triatlons, maar mijn vrienden overhaalden me om eens deel te nemen. Het was even wennen op de fiets, vooral omdat je moet blijven trappen. Maar ik wil hier zeker meer van proeven."

Duitser

Uiteindelijk kroonde de Duitser Fritz Ferner zich tot Europees kampioen, na vijftien ronden van telkens 3 kilometer. Hans Koenraads werd 32ste, Joris Maes eindigde twee plaatsjes lager.


Oostende Koerst hoopt met Rad Race een driejarige overeenkomst te sluiten om in de toekomst nog meer 'fixed gear'-races te kunnen organiseren.