Varend hotel voor wie aan windmolens werkt

Het knalrode schip ligt nu nog in de Oostendse haven.
Benny Proot Het knalrode schip ligt nu nog in de Oostendse haven.
In de haven van Oostende is een bijzonder schip gedoopt: een drijvend hotel én werkplaats voor onderhoudstechnici van windmolens op zee. De Esvagt Mercator blijft telkens twee weken op zee met 13 bemanningsleden van Esvagt en 23 technici die de 105 windmolens van Nobelwind en Belwind 1 onderhouden of herstellen.

Het is een opvallend zicht in de haven, de Esvagt Mercator met zijn unieke vorm. Het schip, nog maar pas in Oostende aangekomen vanuit de werf in Turkije, werd speciaal gebouwd voor turbinefabrikant MHI Vestas om de windmolens op zee te onderhouden. Oostende is de thuishaven, maar toch zal het schip er niet vaak te zien zijn. Bedoeling is dat het vaartuig op zee blijft en dat technici van daar vertrekken naar de windmolens voor het nodige onderhoud.

Op krachten komen kan in de refter, waar volgens de bemanning lekker gekookt wordt.
LBB Op krachten komen kan in de refter, waar volgens de bemanning lekker gekookt wordt.

Bioscoopzaal

"We kunnen hierdoor de dienstverlening verhogen en de energieproductie van de windturbines op punt stellen. Bedoeling is dat we veel sneller kunnen ingrijpen bij problemen en dat we niet telkens de haven moeten binnenvaren. Hierdoor sparen we tijd en kosten uit. Er werd nu al gebruik gemaakt van een omgebouwd vissersvaartuig, maar dat was een pak kleiner en veel minder stabiel", vertelt Aart Bark, Service Director bij MHI Vestas.


Het personeel blijft telkens twee weken aan boord en wordt dan afgelost. "Ze werken in shiften van 12 uur en in hun vrije tijd hebben ze met een bioscoopzaal, een fitnessruimte en een eigen kajuit genoeg mogelijkheden om te ontspannen."


Het 58 meter lange schip is uitgerust met de meest recente technologie. Aan boord zijn ook drie 'safe transfer boats', waarmee de technici op een veilige manier naar de windturbines gebracht worden. Met bemanning in worden de boten met een kraan over boord gehesen en in het water gezet. Dankzij hun vorm kunnen de bootjes tot tegen de windmolens varen om zo vlot op de turbines te klimmen. De Esvagt Mercator heeft ook een eigen werkplaats en stockageruimte voor reservestukken. Het schip is daarom zowel een hotel als een werkplaats op het water.


Er werken in totaal 65 mensen bij MHI Vestas in Oostende, waar het bedrijf sinds 2013 aanwezig is. In totaal onderhouden ze 177 windmolens vanuit Oostende. Vanaf volgend jaar komt daar ook Norther met 44 turbines bij.

Een van de 'safe transfer boats', die de technici tot vlak bij de windmolens brengen.
LBB Een van de 'safe transfer boats', die de technici tot vlak bij de windmolens brengen.