Stad heeft extra randparkings nodig

Wie herkent dit zomerse beeld niet? Terwijl de auto's aanschuiven richting zee, lopen alle parkings vol en blijven de files groeien.
Benny Proot Wie herkent dit zomerse beeld niet? Terwijl de auto's aanschuiven richting zee, lopen alle parkings vol en blijven de files groeien.
Zowat alle partijen in Oostende vinden dat de stad extra randparkings nodig heeft om de files in het centrum uit te dunnen. Die parkings moeten goedkoop en vlot bereikbaar zijn. Een verkeersluw centrum is het doel. Tot zover de eensgezindheid. Want over de aanpak verschillen de meningen. Alleen Groen pleit voor een volledig verkeersvrij centrum.

Het is in de zomer een vertrouwd beeld in Oostende. Terwijl de auto's aanschuiven richting de zee, zie je op de achtergrond alle parkeerborden rood oplichten met de boodschap 'vol'. Duidelijker kan de boodschap niet, maar toeristen weten dan vaak niet waar naartoe gereden. Sommige partijen pleiten daarom al enkele jaren voor extra randparkings, bij andere partijen kwam het besef pas later. Maar nu is iedereen het eens. Zowat elke partij heeft voorstellen om het autoverkeer in de binnenstad te beperken.


Huidig burgemeester Johan Vande Lanotte (Stadslijst): "Er zijn al parkings bijgekomen, maar we hebben nog twee extra grote randparkings nodig. Voor een parking aan het Maritiem Instituut Mercator is de oproep en het bestek al gelanceerd. De parking zou per jaar tussen de 80 en 100 dagen betalend kunnen zijn aan een lager tarief. Bijvoorbeeld 5 euro per dag. Tijdens de week moet de parking gratis zijn. Jaarlijks zou dat de stad zo'n 400.000 euro kosten. Er moet ook een uitbreiding komen van de parking aan het bosje met hetzelfde tarief. Wij willen ook een shuttle die voor een verbinding zorgt met kleinere bussen." Vande Lanotte pleit verder ook voor een systeem waarbij je op voorhand je parkeerplaats reserveert. "Zo elimineren we het zoekverkeer."

Toeristen schuiven aan in de hoop in het centrum een parkeerplek te vinden.
Benny Proot Toeristen schuiven aan in de hoop in het centrum een parkeerplek te vinden.

Kortzichtig

Ook Vlaams Belang, Open Vld, N-VA en Groen willen extra randparkings. N-VA kwam jaren geleden al met het voorstel voor een parking onder de Verenigde Natieslaan. Ook CD&V pleit voor randparkings, maar is voorzichtig als een verkeersluw centrum ter sprake komt. "We moeten een scenario zoals in Gent vermijden. Daar is de lokale handel het slachtoffer van het circulatieplan", zegt Krista Claeys. Ook N-VA bedankt voor een scenario zoals in Gent. "Het centrum moet autoluw worden, maar je moet voor volwaardige alternatieven zorgen. Je kan niet verwachten dat de bewoners van Oostende aan de rand van de stad moeten parkeren", zegt Björn Anseeuw. CD&V wil een nieuw mobiliteitsplan laten maken met externe experts. "Er was te lang een kortzichtige blik op mobiliteit", vindt Claeys. Bart Tommelein van Open Vld sluit zich hierbij aan. "De voorbije jaren waren er te vaak ad-hocbeslissingen zonder het ruimer kader te zien", aldus de liberaal.


Groen is de enige die nog een stap verder gaat. "De binnenstad moet verkeersvrij worden behalve voor bewoners en voor tweedeverblijvers die laden en lossen. Voor mensen die in het centrum werken, kan er ook een oplossing gevonden worden. We willen een lus met eenrichtingsverkeer, met de ruimte die je wint kan je fietsboulevards creëren. Van het Mijnplein willen we een volwaardig plein maken.Ingrijpend, maar daarom willen we in overleg gaan om een draagvlak te creëren", vertelt Wouter De Vriendt.

Lus of geen lus

Alhoewel de meeste partijen een verkeerslus in het centrum willen onderzoeken, zijn experts volgens Johan Vande Lanotte tegen het idee omdat zo'n lus net meer verkeer zou genereren. "Een rotonde aan het Zeeheldenplein en eenrichtingsverkeer in de Visserskaai van het station naar de zee, is wél een optie", zegt Vande Lanotte nog. (LBB)