Restauratie Westerstaketsel start op 1 oktober

BESCHERMD MONUMENT TEGEN VOLGENDE ZOMER WEER TOEGANKELIJK

Op 1 oktober beginnen de werken aan de kop van het staketsel.
Foto Benny Proot Op 1 oktober beginnen de werken aan de kop van het staketsel.
De restauratie van het Westerstaketsel start op 1 oktober. Tegen de zomer van volgend jaar moet het beschermd monument weer volledig toegankelijk zijn. Het laatste deel van de werken begint dan op 1 oktober volgend jaar.

De kop van het Westerstaketsel in Oostende is ondertussen al een tijdlang afgesloten omdat de staat van het beschermd monument te slecht is om er het grote publiek op te laten. De stabiliteit is volgens de dienst Maritieme Toegang van het Vlaams Gewest niet meer gegarandeerd. Op 1 oktober start de renovatie van de kop van het staketsel. "We hebben niet zoals bij wegenwerken de mogelijkheid om alles in één keer te vernieuwen. We moeten eerst bij het verste stuk beginnen om dan naar het begin toe te werken. De werken aan de kop starten in oktober en zullen duren tot eind mei. Omdat we met de stad een overeenkomst hebben dat er niet mag gewerkt worden in het toeristisch seizoen, beginnen de rest van de werken pas opnieuw op 1 oktober 2018. Volgende zomer zal het staketsel wel opnieuw volledig toegankelijk moeten zijn", licht celhoofd Jan Goemaere toe. De constructie uit 1888 wordt niet volledig vernieuwd. Bedoeling is om alle slechte stukken te vernieuwen of te herstellen zodat het Westerstaketsel opnieuw tegen een stootje kan.

Planken en leuningen

De werken zullen uitgevoerd worden door de tijdelijke handelsvereniging Van Huele - Soetaert. Van Huele voert al sinds begin de jaren 70 alle herstellingen uit aan het staketsel. "Wij hebben altijd het onderhoud gedaan in opdracht van de dienst Maritieme Toegang. We moesten telkens eerst de meest rotte stukken in de slechte zones vervangen. Er waren ook enkele aanvaringen waarbij wij ingehuurd werden door de verzekeringsmaatschappij om de herstelling uit te voeren. Nu gaat het om een grote restauratie van voornamelijk de bovenbouw met de beplanking en de leuningen. We gebruiken nieuw hout, maar ook gerecupereerd hout om minder hout te verbruiken", licht Van Huele toe.

Drie kleine kraantjes

Omdat de stabiliteit een probleem is, kan de aannemer niet met grote voertuigen werken. "Vroeger konden we met 40 ton gemakkelijk op het staketsel rijden, maar nu niet meer. We hebben daarom nieuwe machines gekocht van 10 ton. De mensen zullen binnenkort drie kraantjes aan het werk zien op het staketsel, en geen logge, grote machines."


De werken kosten 2.335.000 en 4.880.000 euro. Er komt geen nieuwe constructie in de plaats van Beaufort. "Er zullen ook een voorzieningen gelegd worden om opnieuw een cafetaria te bouwen. Dat was ook de vraag van de cel Erfgoed", zegt Jan Goemaere nog.