Oostende koploper in... aantal belastingen

KONINGIN DER BADSTEDEN HEEFT ER MAAR LIEFST 40

Johan Masschaele op het bankje waarvoor hij meerdere keren naar het stadhuis ging om een aanvraag in te dienen.
Foto LBB Johan Masschaele op het bankje waarvoor hij meerdere keren naar het stadhuis ging om een aanvraag in te dienen.
Oostende is volgens cijfers van de Vlaamse overheid samen met Kortrijk koploper in aantal lokale belastingen. In 2017 waren er 40, in 2018 is er zelfs nog één bijgekomen. Antwerpen (29), Gent (31) of pakweg Roeselare (27) doen het een pak beter. Bovendien kan ook de administratieve rompslomp een pak beter.

Wie een handel- of horecazaak runt, moet met heel wat zaken in orde zijn. Johan Masschaele opende drie maanden geleden Coffeebar Fitzgerald en weet welke rompslomp dat met zich meebrengt. "Ik wou een terras aanvragen voor mijn zaak. Ik had eerst online informatie opgezocht, maar ben dan maar onmiddellijk naar het stadhuis gegaan. Ik kreeg tot twee keer toe de verkeerde papieren mee. De derde keer vertelden ze me dat ik de status van het pand moet aanpassen, maar dat dit zeker drie weken zou duren. Na zes keer langs te gaan, heb ik uiteindelijk een bankje en een plant geplaatst. Daarna zijn die mensen zelf naar hier gekomen", getuigt Johan.

Geen tijd te verliezen

Silke Beirens, kandidaat voor Groen, baatte vroeger een zaak uit op de Groentenmarkt en pleit ook voor een administratie vereenvoudiging. "Vooral in het stadhuis verlies je tijd bij aanvragen. Een kleine zelfstandige werkt 6 of 7 dagen per week en heeft geen tijd te verliezen. Als je bijvoorbeeld een terras wil aanvragen moet je een zelfgemaakte schets toevoegen met de afmetingen en dan komen de ambtenaren achteraf nog eens alles opmeten. Dat is dubbel werk, waarom komen ze niet van de eerste keer langs?", zegt Beirens.

Post bijgekomen

Ook het aantal belastingen werd al meermaals aangekaart in Oostende. Toch is er in 2018 nog een post bijgekomen. Het gaat om een opsplitsing van de post onbewoonbaar-ongeschikt in krotten/verwaarloosde en ongeschikte woningen en gebouwen en leegstaande woningen en gebouwen. De stad Oostende belast bedrijven ook nog altijd op drijfkracht. Dat is een belasting die bedrijven moeten betalen voor motoren. Uit informatie die Groen heeft opgevraagd bij de stad blijkt dat deze belasting in 2017 771.000 euro heeft opgebracht. 174 bedrijven moesten de belasting betalen, maar het gros van het bedrag wordt slechts door een handvol grote bedrijven betaald. "Deze belasting is compleet verouderd. Het werd in de vorige eeuw ingevoerd om de handenarbeid te beschermen. Wij willen die belasting laten uitdoven en tegelijk een ecologische impuls geven door bedrijven die investeren in energiezuinige machines vrij te stellen van de belasting", zegt Wouter De Vriendt. Ook het afficheren van de eigen handelsnaam vindt Groen een belasting die "te gek is voor woorden." Een winkelier moet een taks betalen om aan zijn etalage of deur een sticker te hangen met de naam van de winkel. Als je sticker aan de binnenkant hangt, moet je weliswaar niet betalen."