Nieuwe terminal voor Lady Gaga's van deze wereld

PRIVÉJETS ZORGEN VOOR STEEDS MEER INKOMSTEN OP LUCHTHAVEN

Luchthavendirecteur Marcel Buelens, burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) en NSAC-CEOJef De Kinder stellen de plannen voor de terminal voor privéjets voor.
Timmy Van Assche Luchthavendirecteur Marcel Buelens, burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) en NSAC-CEOJef De Kinder stellen de plannen voor de terminal voor privéjets voor.
North Sea Aviation Center bouwt op de luchthaven een nieuwe terminal voor privévluchten en zakenvluchten, met ruimte om vliegtuigen en heli's te stallen. "Privéjets zorgen voor 5 tot 10 procent van onze inkomsten. En ja, soms landen hier ook grote sterren. Katy Perry, Lady Gaga en Tom Jones zijn hier nog geland, en zij zijn gesteld op hun privacy."

De luchthaven van Oostende heeft afgelopen zomer een passagiersrecord gebroken. In juli en augustus kreeg de luchthaven 106.090 reizigers over de vloer. Er worden ook steeds meer goederen vervoerd, in 2016 ging het om 22.224 ton, dat is zo'n 5.300 ton meer dan in 2015. En nu wordt een nieuw hoofdstuk geschreven met de komst van een nieuwe terminal. North Sea Aviation Center (NSAC) zal een 'business terminal' bouwen voor de zogenaamde 'general aviation', een terminal voor privé- en zakenvluchten. "Verder zullen we het laden en lossen van vliegtuigen tot 45,5 ton op ons nemen en bieden we een moderne stalling aan voor privévliegtuigen en helikopters", vertelt CEO Jef De Kinder. "We bieden in samenwerking met Gill Aviation ook onderhoudsdiensten aan voor vliegtuigen en heli's. Tot slot behoort ook passagiersvervoer, catering, vluchtplanning en de verkoop van vliegtuigen tot ons businessmodel."

Zo zal de businessterminal eruitzien tegen 2019.
Timmy Van Assche Zo zal de businessterminal eruitzien tegen 2019.

Planning

De Kinder kent de luchtvaartsector. Hij is een gewezen militaire piloot en was medestichter van het bekende Noordzee Helikopters Vlaanderen. "De realisatie van de business terminal gebeurt in verschillende fases", legt De Kinder uit. "Eerst zullen we de bestaande hangar 5 opwaarderen en herinrichten. Dat gebeurt begin volgend jaar. Daarna wordt de nieuwe, eigenlijke terminal gebouwd. Die moet tegen januari 2019 klaar zijn. Er komen drie verdiepingen met onder meer vergader- en ontvangstruimtes. In een laatste fase poten we een hangar neer waar vroeger de Charles Lindbergh stond. Die zal vooral gebruikt worden voor onderhoud." Er is ruimte voor 22 vliegtuigen in de hangar, plus ruimte voor een aantal toestellen op het tarmac. Totale kosten: 1,85 miljoen euro. De bouwaanvraag loopt nog. NSAC vermoedt dat er zo'n tien jobs zullen bijkomen.

Publiek geheim

Maar waarom wordt die nieuwe terminal nu gebouwd? "De luchthaven ontvangt steeds meer privéjets, vooral omdat de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem niet langer voldoet aan de Europese normen", zegt luchthavendirecteur Marcel Buelens. "De luchthaven van Oostende staat terug op de kaart en regionale luchthavens hebben hun meerwaarde bewezen in de nasleep van de aanslagen in Zaventem vorig jaar. Het is een publiek geheim dat ik jaloers ben op de luchthaven van Le Touquet in Noord-Frankrijk. Elk weekend landen er 150 tot 200 privévliegtuigen om er het mooie weer te maken in de lokale horeca. Dat zou hier ook kunnen", aldus Buelens


Er is nog een andere reden voor de bouw van de nieuwe terminal. "We hebben de laatste jaren bekende namen zoals Katy Perry, Lady Gaga, Tom Jones en Pierce Brosnan over de vloer gehad, en zij willen natuurlijk privacy. Privévluchten maken 5 tot 10 procent van onze inkomsten uit. Van de 24.0000 vliegbewegingen per jaar behoort tot 40 procent bij 'general aviation'."

Boost voor horeca

Burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) is tevreden. "Dit wordt een meerwaarde: men vliegt naar de luchthaven, verblijft enkele dagen in onze stad en keert dan terug. Die terminal moet een boost geven aan onze lokale horeca."